PIESLĒDZIES E-KLASEI

Pirmdiena, 2024. gada 09. decembris

Sarmīte, Tabita

blackboard-business-chalkboard-355988.jpg
Foto: Pexels
Ir iespējas ieviest mākslīgā intelekta tehnoloģijas mācību procesā un valsts pakalpojumu sniegšanā, Latvijas pozīcijā Eiropas Savienības (ES) konkurētspējas ministru sanāksmei norāda Ekonomikas ministrija (EM).

Maija beigās ES konkurētspējas ministru sanāksmē plānots neformāli diskutēt par mākslīgā intelekta jautājumiem. Eiropas Komisija (EK) ir apņēmusies atbalstīt dažādus mākslīgā intelekta projektus - no veselības līdz transportam, kā arī rūpniecības digitalizāciju. Lai attīstītu mākslīgā intelekta tehnoloģijas, EK ierosina palielināt programmas "Apvārsnis 2020" finansējumu un izmantot Eiropas Stratēģisko investīciju fonda finansējumu.

Latvija atbalsta plānotos pasākumus investīciju palielināšanai, pasākumus uzņēmējdarbības un izglītības partnerību veidošanā, digitālo prasmju, kompetenču zinātnē, tehnoloģijās, inženierzinātnēs un matemātikā (STEM) attīstīšanu, uzņēmējdarbības un radošuma attīstīšanā un mākslīgā intelekta ētikas vadlīniju izstrādē.

"Mākslīgā intelekta tehnoloģijas kļūst par vienu no galvenajiem līdzekļiem, ar kuriem uzņēmumi visā pasaulē uzlabo klientu apkalpošanu, piedāvā individualizētus pakalpojumus un ceļ darba efektivitāti. Latvijā arvien vairāk tiek izmantotas virtuālo asistentu un čatbota tehnoloģijas. Tā kā boti izmanto mākslīgā intelekta tehnoloģijas un atpazīst gan balsi, gan rakstītu tekstu, saredzam potenciālu izmantošanai arī mācību procesā. Tāpat ir virkne uzņēmumi, kuri attīsta rīkus, kas balstīti uz datorredzes tehnoloģijām. Šīm tehnoloģijām ir milzu potenciāls izmantošanai valsts un pašvaldību pakalpojumu sniegšanā," norāda EM.

Tajā pašā laikā EM informē, ka Latvijā uzņēmumi jau tagad intensīvi izmanto mākslīgā intelekta tehnoloģiju, piemēram, "Tilde", "Lattelecom", "Apply IT", "ABC Software" u.c.

Piemēram, "Tilde" ir uzkrājusi plašu pieredzi, izstrādājot gan vispārīgus, gan specializētus virtuālos asistentus, kurus darbina mākslīgā intelekta un dabīgās valodas tehnoloģijas. "Tildes" virtuālie asistenti piedāvā jaunus mijiedarbības veidus klientu apkalpošanas, izglītības un sociālo mediju jomā. Savukārt "Lattelecom" darbu sācis pirmais uzņēmuma klientu atbalsta robots "Anete", kas ar sabiedrības līdzdalību un sarunām mācās virtuāli sniegt palīdzību latviešu valodā.

Latvijas informāciju tehnoloģiju uzņēmums "Apply IT" izstrādā datorredzes tehnoloģijas, kas pielietojamas dažādās jomās - sākot no mikrobioloģijas un beidzot ar mediju vidi un ir pārliecināti, ka tuvāko gadu laikā uzņēmuma galvenā darbības nozare būs tieši datorredze, informē aģentūra LETA.

EM arī norādīja, ka publiskais sektors Latvijā aizvien plašāk izmanto mākslīgā intelekta tehnoloģiju savos publiskajos pakalpojumos. Latvijas Uzņēmumu reģistrs sadarbībā ar uzņēmumu "Tilde" izstrādā pirmo mākslīgā intelekta risinājumu - robotu, kas ļaus rakstiski komunicēt ar klientiem iestādes mājaslapā. Kultūras informācijas sistēmu centrs sadarbībā ar uzņēmumu "Tilde" pilnveido valsts pārvaldes mašīntulkošanas platformu "Hugo.lv", lai platforma varētu izmantot jaunākos sasniegumus valodas tehnoloģijās - jaunas mašīntulkošanas sistēmas, terminoloģijas pārvaldības vietni un runas atpazīšanas rīkus.

Savukārt Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēma izmanto lēmumu pieņemšanas automatizēšanas elementus automātiski pārbaudot iesniegtās deklarācijas. Tas ļauj apstiprināt līdz divām trešdaļām iesniegto deklarāciju, kurās netiek atklātas neatbilstības un tādejādi ļauj ekspertiem veltīt laiku tikai tādu deklarāciju pārbaudei, kurās atklātas neatbilstības.