PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2024. gada 19. aprīlis

Fanija, Vēsma

10088.jpeg
Foto: racorn / 123RF
Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) iecerētā pedagogu algu reforma paredz palielināt skolēnu skaitu uz vienu skolotāju.

Izglītības un zinātnes ministrs Kārlis Šadurskis skaidroja, ka jaunais pedagogu darba samaksas modelis paredzēs jaunu skolēnu un skolotāju skaita proporciju ieviešanu. Šajā mācību gadā pašvaldības un valsts skolās strādā 28 367 pedagogi, savukārt šajās izglītības iestādēs mācās 207 686 skolēni. Ja skolēnu skaits kopš 2009./2010.mācību gada samazinājies no 237 434 cilvēkiem, tad kopš šī paša laika pedagogu skaits pat palielinājies. Patlaban valstī vidējā skolēnu un skolotāju proporcija ir 9,26:1.

Jaunajā modelī, kuram spēkā būtu jāstājas jau 1.septembrī, tiktu nodrošināta proporcija, kur vienam pedagogam vidēji ir 11,86 skolēni.

Republikas pilsētās skolēnu un skolotāju proporcijai būtu jābūt 16,5:1, savukārt novadiem, kuru administratīvajā teritorijā skolēnu skaits ir 3,5 uz vienu kvadrātkilometru, - 14:1. Novada pilsētās šī proporcija būtu nedaudz mazāka - uz vienu pedagogu tiktu attiecināti vidēji 12,5 skolēni. Novados IZM šo proporciju iecerējusi diversificēt saistībā ar iedzīvotāju blīvumu šajā novadā. Novadā, kura administratīvajā teritorijā skolēnu skaits vispārizglītojošās dienas skolās ir 0,5 skolēni uz vienu kvadrātkilometru, šī proporcija būtu 9,5:1, savukārt pārējos novados un pilsētu novados - 11,5:1.

K.Šadurskis uzsvēra, ka šīs skolēnu un skolotāju proporcijas varētu būt viens no strīdu iemesliem jaunā reformu modeļa apspriedē.

Kā ziņots, IZM šodien iepazīstinās sociālos un dialoga partnerus ar sagatavoto pedagogu atalgojuma modeli, kas paredz, ka no 1.septembra skolu pedagogi saņems par 200 līdz 300 eiro vairāk nekā tagad.

Ministrs uzskata, ka kopumā ar finanšu resursiem, kas papildus ir pieejami, izdarīts labs darbs. Viņš arī ir pārliecināts, ka no valsts vēl papildu finansējumu šai reformai nevajadzēs.

"Papildu nauda radīsies no sistēmas iekšējās optimizācijas," teica K.Šadurskis. Vaicāts, kas būtu šīs iekšējās reformas, ministrs kā piemēru minēja teritoriju iedalīšanu piecos dažādos koeficientos, informē ziņu aģentūra LETA.

K.Šadurskis gan atzina, ka ne tik drīz šādas pozitīvas izmaiņas var gaidīt pirmsskolu pedagogi. Viņi izmaiņas varot gaidīt no 2017.gada 1.janvāra, ja valdībā tiks sekmīgi atrisināts jautājums par finanšu plūsmām, skaidroja ministrs.

Tāpat vēl jāstrādā pie atalgojuma disproporcijas risināšanas starp skolām un augstskolām.