PIESLĒDZIES E-KLASEI

Pirmdiena, 2024. gada 22. jūlijs

Marija, Marika, Marina

Telefons.JPG
Foto: Pilna doma
Muļķības vai patiesa ziņa? Pīlīšu pūšana vai vērā ņemams viedoklis? Mēģinājums manipulēt ar datiem, uzzīmēt grafikus tā, lai viss izskatās daudz briesmīgāk nekā īstenībā? To visu pamanīt un atšķirt palīdzēs medijpratības projekts “Pilna Doma”.

“Pilna Doma” šobrīd rit pilnā sparā visā Latvijā – uz daudzām skolām dodas žurnālisti, lai stāstītu par medijpratību un kritisko domāšanu, bet ikvienam Latvijas skolēnam ir iespēja apciemot mediju redakcijas un piedalīties šī gada “Pilna Doma” noslēguma pasākumā! Viss, kas jāizdara – skolēniem jāizpilda medijpratības testi. Labākos noskaidros, saskaitot kopā visu testu rezultātus. Dalībnieki ar lielāko punktu skaitu no Kurzemes, Zemgales, Vidzemes un Latgales iegūs iespēju ne tikai redzēt kā strādā ziņu portāls, TV vai radio, bet arī piedalīties ballītē Latvijas Nacionālajā bibliotēkā, kur uzstāsies mūziķe VIŅA.

Tomēr jābrīdina – testi nav vienkārši un, lai pareizi atbildētu, nepietiks ar to, ka māki reģistrēties Instagram vai izvēlēties labāko filtru fotogrāfijai.

Pirmajā testā kritiski būs jāvērtē informācijas avoti – kam un cik lielā mērā ticēt? Otrajā – jāizlemj, vai ziņa ir pietiekami ticama, precīza un nemanipulē ar emocijām, lai ar to dalītos tālāk. Savukārt, trešais tests parādīsies jau tuvākajās dienās. Protams, arī tas prasīs pierādīt kritisko domāšanu un spēju nekrist panikā, jo būs jāiejūtas žurnālista lomā, un jāizlemj – kā rakstīt ziņu.

Testi pieejami ŠEIT

Šie testi var būt arī iespēja ģimenē pārrunāt informācijas, ziņu portālu un sociālo tīklu lietošanu. Kurš iegūs vairāk punktu – vecāki vai bērni? Un kurš labāk pamanīs digitālā laika informācijas lamatas? Un galu galā – vai vecāki vispār nojauš, kurās vietnēs bērni iegūst informāciju un cik gatavi ir jaunieši dažādās šaubīgās saitēs pamanīt melus un manipulāciju?

Projekts “Pilna Doma” notiek jau trešo gadu. Šogad uz skolām stāstīt par medijpratību un kritisko domāšanu dodas 12 mediju profesionāļi, kuri viesojas 45 Latvijas skolās.

Ja “Pilna Doma” jau viesojusies jūsu skolā, foto reportāžu meklējiet “Pilna Doma” Facebook lapā

Savukārt papildu medijpratības saturu, tai skaitā to, vai cilvēki ir gatavi par 5 eiro atklāt savu svaru, iesaukas un citas privātas detaļas, skaties tīmekļa vietnē.

 “Pilna Doma” ir Baltijas Mediju izcilības centra iniciatīva, kas īstenota ar British Council un ASV vēstniecības Latvijā atbalstu.