PIESLĒDZIES E-KLASEI

Svētdiena, 2025. gada 04. maijs

Vijolīte, Viola, Vizbulīte

9368.jpeg
Foto: goodluz / 123RF Stock Photoa
Atrast darbu vai apmaksātu prakses vietu nav viegli. Šo Latvijas skarbo pietiesību zina teju ikviens, kurš studiju laikā ir vēlējies nopelnīt iztiku.

Latvijas Radio jauno žurnālistu komandas 39. kabinets eksperiments Vai viegli studentam atrast darbu? uz diskusiju aicināja četrus studentus un divus darba atlases speciālistus.

Diskusijā tika identificētas šādas problēmas:

Studentu motivācija

CVO Recruitment Riga personāla atlases speciāliste no Baiba Kreišmane diskusijā stāsta, ka bieži jaunieši nemaz nezina, ko vēlas mācīties, kur vēlas strādāt. „Viņš ir draugam pie rokas aizgājis līdzi uz fakultāti, viņš ir izgājis praksi pie mammas grāmatvedībā. Ir cilvēku daļa, kura nemēģina saprast un iedziļināties – kas ir tas, ko es gribu darīt. Un ja nav šīs sapratnes, nebūs arī motivācijas.”

CV un motivācijas vēstuļu veidošanas prasmes

Personāla atlases speciāliste Liene Kubliņa (CVO) diskusijā uzsver: „Veidojot CV ir svarīgi paturēt prātā - tas ir pirmais iespaids, ko jūs radīsiet. Pirmais iespaids arī tiekoties rodas pirmajās 10 sekundēs. Domājiet par struktūru un to, ko jūs gribat pavēstīt”.  L. Kubliņa uzskata, ka ir svarīgi uzsvērt, kāpēc jaunietis vēlas strādāt šajā uzņēmumā. „Tāda maza sevis pārdošana. Vakances apraksts jau parāda, ko no jums sagaida motivācijas vēstulē.”

Izglītības sistēmas atbilstība darba devēju prasībām

„Kopumā ar izglītības sistēmu viss ir kārtībā,” uzskata L. Kubliņa, „bet izglītības mode mazliet rada sarežģījumus, jo mēs ne vienmēr ejam studēt tur, kur mums ir interese. Ejam tur kur mums kāds iesaka, vai šodien to pieprasa tirgus.”

Studenti uzskata, ka problēmas ir ne tikai ar diktējošo modi, bet arī ar praktisko zināšanu nenodrošināšanu. „Lasi grāmatas, mācies teoriju. Tām nevajadzētu būt divām dažādām lietām. Zini pa punktiem, kā kaut ko darīt, bet, kad iedod reālus instrumentus, ir grūtības to izpildīt,” uzskata 2. kursa students, eksperimenta dalībnieks Artūrs Plešs.

Vēl kā problēma tiek minēta nepietiekamā komunikācija starp uzņēmumiem un izglītības iestādēm. „Es zinu teoriju, es to praktiski māku pielietot, bet es nezinu, vai man tas kādreiz darba būs vajadzīgs,” saka 3. kursa studente, eksperimenta dalībniece Linda Felzenberga.