PIESLĒDZIES E-KLASEI

Ceturtdiena, 2024. gada 25. aprīlis

Bārbala, Līksma

8575.jpeg
Foto: racorn / 123RF
Pašlaik valstī nav konkrēti noteikta izglītības kvalitātes definīcija un tas, pēc kādiem rādītājiem tā mērāma, iepriekš intervijā "Rietumu radio" norādīja Liepājas pilsētas izglītības pārvaldes vadītāja Kristīne Niedre-Lathere.

Viņa pauda, ka centralizēto eksāmenu distancētie rezultāti nav objektīvs rādītājs, lai spētu savstarpēji salīdzināt Latvijā funkcionējošās izglītības iestādes un nonākt pie stabiliem secinājumiem. "Latvijā šobrīd nav noteikta izglītības kvalitātes definīcija un tās mērīšanas instrumenti. Līdz ar to, katrai pašvaldībai ir individuāls izaicinājums veikt šo definēšanu un rādītāju apzināšanu."

Liepājas izglītības pārvaldes vadītāja norādīja, ka publiski pieejami ir divu veidu izglītības reitingi. Primāri rādītāji tiek iegūti, apkopojot un salīdzinot centralizēto eksāmenu rezultātus. Otrs reitings balstīts uz Ata Kronvalda pētījumu, kurš bāzēts uz olimpiāžu un zinātnisko darbu sasniegumiem. Viņa uzsvēra, ka tie nav pietiekami, jo kvalitāte kā jēdziens neaprobežojas vien ar sekmēm. “Būtiski ir sabiedriskās līdzdalības, pedagogu un izglītojamo savstarpējo attiecību, skolēnu pašizaugsmes un pašattieksmes pret mācību procesu rādītāji. Kvalitātes korektu atspoguļojumu varam iegūt vien skatot izglītības procesu kā kopumu," sacīja K.Niedre-Lathere.

Kā izglītības kvalitāti raksturojošus kritērijus viņa minēja zināšanas, prasmes, rīcībspējīgu attieksmju kopumu, kvalitātes kultūru izglītības iestādēs un mācību procesa neaizskaramību, informē aģentūra LETA. "Viens no vērtējamiem kritērijiem varētu būt arī izglītojamo izvēlētās studiju vai darba gaitas, profesijas, nozares. Iegūtās kvalifikācijas atbilstība amatam," teica speciliste.

"Liepājas pašvaldība izvirzījusi mērķi, sākot ar jauno mācību gadu, izveidot korektu izglītības kvalitātes atspoguļošanas sistēmu Liepājā. Sistēmas izveidē iesaistīsies gan izglītības pārvalde, gan izglītības iestādes un izglītojamie. Tas nosacīti varētu tikt virzīts kā pilotprojekts Latvijas mērogā," pieļāva K.Niedre-Lathere.