PIESLĒDZIES E-KLASEI

Trešdiena, 2024. gada 04. decembris

Baiba, Barba, Barbara

10241.jpeg
Foto: leaf / 123RF
Obligāto eksāmenu ķīmijā, fizikā un dabaszinātnēs ieviešana var radīt zināmu līdzsvaru gala noslēguma eksāmenos, uzskata VISC vadītājs Guntars Catlaks.

Tādā gadījumā fokuss netiktu balstīts tikai uz valodām un matemātiku, tādējādi pārējos mācību priekšmetus atstājot pašplūsmā, intervijā aģentūrai LETA atzina Valsts izglītības satura centra (VISC) vadītājs Guntars Catlaks.

G.Catlaks intervijā stāstīja, ka diskusijas jautājumā par minētajiem mācību priekšmetiem ir bijušas un turpināsies, bet piebilda, ka nav noslēpums par lielo sabiedrības pieprasījumu, it sevišķi no uzņēmēju vides, kuri uzskata, ka dabaszinātnes netiek pietiekami labi apgūtas, un ir cilvēki, kuri uzskata, ka obligātais eksāmens būs ja ne motīvs, tad stimuls, lai visi labāk mācītos minētos priekšmetus.

"Protams, tas ir ļoti vienkāršs arguments, bet nevar arī noliegt, ka valsts politikā un visos dokumentos ierakstīta vēlme pievērst pastiprinātu uzmanību minētajiem mācību priekšmetiem, jo Latvijā ir pārāk liels studentu skaits sociālajās zinātnēs, bet ļoti maz - eksaktajās nozarēs. Tāpat ir savs pamats argumentam, ka skolēnam jādod plaša izvēles iespēja un nevienam nevar piespiest kārtot tieši šos eksāmenus. Tāpēc es daļēji piekrītu argumentam, ka gala noslēguma eksāmenos mēs ievērojam zināmu līdzsvaru un nefokusējamies tikai uz valodām un matemātiku, bet visus pārējos mācību priekšmetus atstājam pašplūsmā," stāsta G.Catlaks.

Viņš atzina, ka, runājot par šo jautājumu, parādās ne tikai Latvijas, bet arī visas pasaules dilemma, cik lielu diapazonu skolēnu izvēles iespējām saglabāt, lai nebūtu tā, ka skolēns 10.klasē ir domājis, ka fizika un matemātika neinteresē, bet 12.klasē saprot, ka viņš vēlas studēt arhitektos, bet nav nepieciešamo matemātikas zināšanu.

"Ja mēs ļautu šauri specializēties vispārējās izglītības beigu posmā, mēs ierobežotu viņa tālākās izvēles iespējas un fleksibilitāti dzīvē. Un tas zināmā mērā saistīts ar Latvijas situāciju, jo mūsu ekonomikā pārsvarā dominē mazie un vidējie uzņēmumi, kuri ir mainīgi, līdz ar to arguments ir par labu tai vispārējai pieejai, lai gatavotu cilvēkus plaša spektra darbībai nākotnē. Ziniet, nav jau arī vienas pareizās atbildes, jo vienmēr pastāv līdzsvara meklējumi, un tiem arī jāpastāv Latvijas izglītības sistēmā," sacīja G.Catlaks.

Jau ziņots, ka vasaras vidū Valsts izglītības satura centrs (VISC) veiks šajā pavasarī notikušo ķīmijas, fizikas un dabaszinātņu piloteksāmenu kvalitatīvo analīzi.