PIESLĒDZIES E-KLASEI

Sestdiena, 2024. gada 25. maijs

Anšlavs, Junora

10239.jpeg
Foto: kuzmichstudio'kuzmichstudio / 123RF
Vakar, 8.jūnijā, norisinājās Pasaules Izglītības darbinieku arodbiedrības (Education International) starptautiskais simpozijs par cilvēktiesībās balstītu pieeju izglītībai.

Tajā arodbiedrības ģenerāldirektors Freds van Lēvens norādīja, ka Austrumeiropā izglītības nozarē manāmas rasisma, antisemītisma un homofobijas iezīmes un ir vērojami vairāki cilvēktiesību aspekti, kuriem ir jāpievērš uzmanība.

Tādējādi viņš uzsvēra - iespējams secināt, ka šajā reģionā demokrātija nav pilnībā attīstīta, un, viņaprāt, šīs problēmas izskaušanā liela loma ir skolotājiem. Līdz ar to F.van Lēvens norādīja, ka skolotājiem ir nepieciešams sniegt skaidrus pedagoģiskos rīkus, ar kuru palīdzību skolās skolēnu vidū iespējams veicināt izpratni par cilvēktiesībām un demokrātiju, informē ziņu aģentūra LETA.

Valsts izglītības satura centra vadītājs Guntars Catlaks skaidroja, ka uz cilvēktiesībām var raudzīties no diviem aspektiem, viens no kuriem būtu uz izglītību skatīties kā uz katra cilvēka pamattiesībām neatkarīgi no rases, valodas un citiem raksturlielumiem.

Otrs aspekts, viņaprāt, iekļaujas cilvēktiesību lomā un attīstībā pašā izglītības saturā.

"Jāsaka, ka mūsu izglītības saturs nogājis garu attīstības ceļu un tas sekojis līdzi pārmaiņām. Pagājušā gadsimta deviņdesmitajos gados lielu uzmanību pievērsām šiem tematiem. Tagad cilvēktiesību aspekti atsegti kaut vai sociālajās zinātnēs skolā," sacīja G.Catlaks.

Viņš gan uzsvēra, ka ar šo apjomu, "protams, nepietiek".

"Mēs dzīvojam sabiedrībā, kurā zināšanas negarantē to, ka cilvēki var baudīt tiesības un brīvības," uzsvēra G.Catlaks, piebilstot, ka tādēļ tagad tiek domāts par jaunu pieeju jaunam izglītības saturam, kurā integrēta arī vērtību dimensija, tādējādi caur dažādām kompetencēm mācot arī par cilvēktiesībām un demokrātiju.

Pasaules Izglītības darbinieku arodbiedrībā iekļautas gandrīz visas izglītības arodbiedrības visā pasaulē, reprezentējot 32 miljonus skolotāju. Rīgā noritējušā starptautiskā simpozija mērķis bija izskatīt idejas, kā izglītība un pedagoģija var dot pienesumu demokrātijas veicināšanai un cilvēktiesībām.