PIESLĒDZIES E-KLASEI

Trešdiena, 2025. gada 14. maijs

Aivita, Elfa, Elvita, Krišjānis

11063.jpeg
Foto: Ernests Dinka / Saeimas Kanceleja
Sociālā atstumtība ir viena no problēmām, kura ietekmē gan pieaugušos, gan bērnus, kuriem šā iemesla dēļ ir uzvedības un attiecību samezglojumi un nereti viņi pamet skolu, neieguvuši pat pamatizglītību.

Kopumā 25 izglītības iestādes un 15 pašvaldības ir iesaistījušās īpašā programmā, lai mazinātu sociālās atstumtības radītās sekas. 89% dalībnieku to augstu novērtējuši un atzinuši, ka tā noteikti ir turpināma, vēsta laikraksts Neatkarīgā Rīta Avīze.

Programma izstrādāta projekta Atbalsta programmu izstrāde un īstenošana sociālās atstumtības riskam pakļauto jauniešu atbalsta sistēmas izveidei ietvaros, un aptver pasākumu kompleksu – gan sociāli emocionālo audzināšanu skolās, gan vecāku izglītošanu, gan karjeras attīstību, gan lasītprasmes uzlabošanu, gan citus darbības virzienus, projekta starprezultātu prezentācijā skaidroja projekta vadītāja Gunta Kraģe un uzsvēra, ka skolām paredzētie pasākumi, kas aptver veselu rīcības plānu, tiešām devuši rezultātus, ko pierādījusi projektā iesaistīto dalībnieku aptauja. Viņi atzinuši, ka mācību iestādē bija jūtami uzlabojumi uzvedībā (it īpaši laukus skolās), attiecībās un sadarbībā. Lai gan ir izskanējuši arī iebildumi – neliels procents pedagogu pauduši, ka šie pasākumi viņu skolā nedarbojas, tomēr tā ir tikai neliela daļa no apmēram 10 000 programmā iesaistīto.

Arī Izglītības un zinātnes ministrijas pārstāve Evija Papule norādīja, ka nevis bērni kļuvuši agresīvāki un vardarbīgāki, bet tā viņi protestē pret veco sistēmu. Tāpēc būtiski ir veidot jaunus modeļus, kā šo programmu, kas jau parādījusi labus rezultātus, ieviest mācību iestādēs. Jaunā rīcības plāna ieviešana, kas vairāk vērsts uz pozitīvā akcentēšanu, ir labs sākums, lai skola kļūtu par vietu, kur visiem ir patīkami.