PIESLĒDZIES E-KLASEI

Sestdiena, 2024. gada 20. aprīlis

Mirta, Ziedīte

10246.jpeg
Ziemeļeiropas valstu, tostarp, Latvijas skolēni nodibinājuši 28 starptautiskus kopuzņēmumus ar skolēniem no Igaunijas, Somijas un Zviedrijas. 

Tas ticis darīts projekta Central Baltic Student Enterprises without Borders (CBEwB) ietvaros pirmajā norises gadā.

Projekts īstenots, lai skolēniem būtu iespēja mācīties sadarboties un gūt pieredzi starptautiskā vidē. Ar nodibināto kopuzņēmumu skolēni piedalās starptautiskos gadatirgos projekta valstīs un prezentē savu ideju/uzņēmumu žūrijai. Gada laikā tiek veikta arī skolotāju - konsultantu - apmācība, lai tie sekmīgi koordinētu skolēnu darbošanos, informē Lāsma Bundiķe, JA Latvija pārstāve .

Projekta pirmajā gadā tika iesaistīti vairāk nekā 200 dalībvalstu skolēnu, 70 skolotāju un 35 mentori.

Epa Vodja (Epp Vodja), Junior Achievement Eesti (Igaunija) vadītāja stāsta: "Šī projekta mērķis ir sniegt jauniešiem ieskatu starptautiskajā uzņēmējdarbībā un iespēju strādāt daudznacionālās komandās. Neviens mūsdienu uzņēmums nevar būt īsti veiksmīgs, neizvēršot darbību ārpus savas valsts robežām, un jo ātrāk jaunā paaudze to sapratīs, jo perspektīvāka būs viņu uzņēmumu nākotne."

Starp pirmajā gadā izveidoto kopuzņēmumu izstrādātajiem produktiem ir tādas preces kā ogu limonāde, sveces, koka krūzītes ar īpašu dizainu, telefonu aksesuāri, galda spēles, tūrisma preces. Kopuzņēmumi sadarbojās arī pārdošanas un mārketinga jomā, piemēram, pārdodot viens otra preces savā valstī.

Viens no labas un pozitīvas sadarbības piemēriem ir skolēnu kopuzņēmums Jenny’s Cafe. Šajā komandā bija iesaistīti vairāki skolēni no Latvijas, Igaunijas un Zviedrijas, kas kopīgi atrada mērķi un spēja veiksmīgi sastrādāties. Kā atzīst Jenny’s Caffe komandas biedri: "Esam iemācījušies, kā strādāt komandā un kā organizēt darbu, atrodoties tālu vienam no otra. Esam ieguvuši jaunus draugus un apceļojuši daļu no Skandināvijas un Baltijas valstīm."

Kā viena no aktīvākajām Latvijas skolām šajā projektā ir minama Jelgavas Spīdolas ģimnāzija. Tās matemātikas skolotāja Margita Jirgensone vērtē projektu kā labu izaicinājumu skolēniem iepazīties ar citu valstu pieredzi, veidot kopējus uzņēmumus: "Dažkārt jau ar klasesbiedriem nav viegli sadarboties, bet šī internacionālā sadarbība prasa lielu atbildību, pacietību, prasmi uzņemties iniciatīvu un rast kompromisu, un izprast kultūru atšķirības. Lai realizētu visus projekta mērķus, Jelgavas Spīdolas ģimnāzijā uzņēmējdarbības konsultēšanā iesaistījās jauni skolotāji un komanda kļuva vēl stiprāka!"

Kā galvenos ieguvumus no projekta gan skolēni, gan skolotāji min iespēju gūt pieredzi, komunicējot un sadarbojoties ar citu valstu pārstāvjiem, un ceļot, taču izaicinājums ir bijis centieni nonākt pie viena mērķa un sasniegt labus rezultātus, un iemācīties pārdot savu produktu starptautiskā līmenī. Jaunieši minējuši, ka nepieciešamas biežākas tikšanās reizes, lai nostiprinātu iesākto sadarbību, jo ne visi izveidotie kopuzņēmumi ir bijuši veiksmīgi un darbojušies līdz mācību gada beigām. Nākamajā gadā organizatori veiks projektā izmaiņas gan laika plānā, gan saturā, lai dotu jauniešiem iespēju vairāk strādāt pie sadarbības, inovatīvu produktu jaunrades un komandas saliedēšanas. Svarīga loma sadarbības noturēšanā tiks atvēlēta iesaistītajiem skolotājiem, kuriem būs savstarpēji jāsadarbojas, atbalstot izveidotos kopuzņēmumus starp valstīm.

Projekta vadošais partneris ir Junior Achievement Eesti (Igaunija), pārējie partneri - Junior Achievement Latvija, Nuori Yrittäjyys (JA-YE Finland) un Ung FöretagsamhetSverige (Young Enterprise Sweden). Tā darbības laiks ir no 2015. gada septembra līdz 2019. gada aprīlim. Projekts norisinās Interreg Central Baltic programme ietvaros un to finansē Eiropas Reģionālās attīstības fonds.

Biedrību Junior Achievement Latvija atbalsta sabiedrisko un sociālpolitisko attiecību aģentūra MRS grupa, informē Jānis Krievāns, JA Latvija valdes priekšsēdētājs.

Eiropas Komisija atzinusi JA Latvija par vienīgo pozitīvo iniciatīvu Latvijā, kas ilgtermiņā un metodiski nodrošina jauniešiem uzņēmējdarbības izglītību.