PIESLĒDZIES E-KLASEI

Sestdiena, 2024. gada 12. oktobris

Kira, Valfrīds

3V1A9976.JPG
Foto: Publicitātes foto
Veselībpratības veicināšanai tapusi datorspēle “Veselībnieks”.

Izglītojošā datorspēle desmit tematiskajās sadaļās ietver ārstu sagatavotus 450 jautājumus. Spēle veidota kā palīgs vecākiem un skolotājiem bērnu veselībpratības veicināšanai.

Lai arī savu organismu darbinām nepārtraukti, nereti tomēr trūkst zināšanu par veselību. Šo zināšanu trūkums var traucēt pieņemt pareizos lēmumus par veselību un dažkārt pat dzīvību. Ar veselību saistīti jautājumi ir svarīgi visai ģimenei, par tiem  jārunā ar bērniem. Kā panākt, lai bērni labi pārzinātu sava ķermeņa norises, ielāgotu veselīga uztura un dzīvesveida pamatnoteikumus un saprastu ārstēšanas nozīmi, ja tāda vajadzība rodas? Vai nebūtu jauki, ja lielum lielo vairumu jautājumu par veselību varētu izrunāt vieglā, jautrā un interesantā veidā? Nu šāda iespēja ir – izmantojot tehnoloģijas kā ietekmīgu instrumentu informācijas nodošanai, radīta viktorīnas tipa datorspēle par veselības jautājumiem “Veselībnieks”.

Lai zināšanas par veselību pieaugtu

Ģimenes ārsti ir ieinteresēti, lai pacienti būtu zinoši jeb, kā mēdzam teikt – viņiem piemistu veselībpratība, – tas palīdzētu gan nesaslimt un uzturēt veselību, gan atveseļoties. Tāpēc ģimenes ārste Linda Šauriņa atsaucās aicinājumam piedalīties spēles tapšanā un jautājumu izveidē: “Lai mainītu daudzas nevēlamas situācijas, kurās nonāk mūsu pacienti, ikvienam ir jāsāk ar pamatu – interesi par sevi un savu veselību. Mēs, spēles veidotāji, ceram, ka tā palīdzēs radīt interesi par pamatjautājumiem, kā darbojas organisms, kas nepieciešams, lai tas būtu vesels, kā palīdzēt, kad gadās saslimt. Medicīna ir bezgala plašs lauks, spēle nav visaptveroša, bet ceram, ka tā raisīs sarunas, aicinās vaicāt vecākiem un skolotājiem, kopīgi meklēt un atrast pareizās atbildes, raisīs sacensību garu un vēlmi iepazīt vēl neapjausto.”

Datorspēles tapšanā līdzdarbojās Rīgas Stradiņa universitātes studiju programmas Uzturs un uzturzinātne studenti un viņu vadītāja, Latvijas Diētas un uztura speciālistu asociācijas prezidente, visiem labi zināmā un populārā diētas ārste Lolita Neimane. Viņa uzsver, ka tieši uztura ziņā sabiedrība valda daudz mītu un kļūdainas informācijas, tādēļ uztura speciālistu ziņā bija raudzīties, lai “Veselībniekā” iekļautie jautājumi par uzturu ietvertu pierādījumos balstītās zināšanas. “Spēlējiet paši, nesiet šo vēsti par spēli tālāk un aiciniet to likt lietā!” rosina diētas ārste.

Var spēlēt ar prieku

“Spēlējot kopā ar bērnu, vari ne tikai izrunāt daudzus svarīgus jautājumus, bet arī noskaidrot robus viņa zināšanās par veselību. Paldies ārstiem un uztura speciālistiem, jo rezultāts ir ļoti labs,” teic ģimenes ārsts, Latvijas Lauku ģimenes ārstu asociācijas valdes loceklis Reinis Siliņš, kurš pats bija arī viens no pirmajiem spēles testētājiem. Savukārt pirmie datorspēles lietotāji bija J.Mediņa Rīgas 1. mūzikas skolas zēnu kora puiši. Viņi atzina, ka spēlējot atklājuši krietni daudz kā tāda par cilvēka ķermeni, ko līdz šim nav zinājuši. Arī par veselīgiem paradumiem, veselīga uztura niansēm, par dažādām slimībām un kā no tām varētu izvairīties. Uzmanību piesaistījuši tieši tie jautājumi un atbildes, kurās samanāma spēles autoru asprātība un aicinājums diskutēt.

Lai izdodas spēli izmēģināt un aktīvi lietot ikvienam, kuram sava un līdzcilvēku veselība ir svarīga!

Kāds ir spēles saturs un kā to spēlēt

Spēle piedāvā jautājumus un atbilžu variantus. Pareizās atbildes izvēli palīdz atšifrēt mājiens/norāde, savukārt papildinošā informācija kompetencei iekļauta interesanto faktu sadaļā. Atbildes veido spēles statistikas termometru, kas seko spēlētāja progresam. No spēles telpām jebkurā brīdī var doties uz pilsētu un turpināt spēli tur. Spēle beidzas, kad ir atrasti un atbildēti visi jautājumi. Spēlējot iegūstamo informāciju bagātina interesanto faktu sadaļa pie katra jautājuma. Spēles saturs var palīdzēt nostiprināt veselīgus paradumus, izprast jautājumus, kas saistīti ar veselību kā vienotu kopveselumu, īpašu uzmanību pievēršot ikdienā sastopamajiem riskiem un to novēršanas iespējām, pilnveidot arī atbildības izpratni par personīgo un sabiedrības veselību. Paredzams, ka pedagogi to izmantotu, integrējot dažādu mācību priekšmetu, kursu, moduļu apguvē un audzināšanas darbā. Bērni to var lietot arī patstāvīgi, taču labāki rezultāti sasniedzami, spēlējot kopā ar vecākiem vai pedagogiem.

Idejas autori ir veselības uzņēmumu grupa “Repharm”, saturu izstrādājuši ārsti, dizaina un tehnisko risinājumu – speciālistu komanda no Ekonomikas un kultūras augstskolas. Spēle ir pieejama zīmola “Mēness aptieka” mājaslapā.