PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2025. gada 09. maijs

Einārs, Ervīns, Klāvs

8830.jpeg
Foto: inspirestock / 123RF
Dabaszinātņu un matemātikas mācīšanā skolās tiek pietuvināta dzīvei. Jaunās pieejas ieviešanā savu ieguldījumu devuši arī uzņēmēji.

Latvijā tuvojas noslēgumam apjomīgs sešu gadu projekts, kas viesīs pārmaiņas dabaszinātņu un matemātikas izglītībā. "Projekta mērķis ir radīt pievilcīgu mācību vidi eksaktajos priekšmetos," laikrakstam Dienas Bizness pastāstīja projekta vadītāja Dace Namsone. Pārmaiņas ietver mācību mērķu un mācību satura izmaiņas, pieejas maiņu mācību procesa veidošanā un plānošanā. Dabaszinātņu un matemātikas projekta laikā ir radītas inovatīvas mācību izstrādnes: e-materiāli skolēniem, atbalsta materiāli skolotājiem, tīmekļa vietne u.c. Materiāli tika pārbaudīti praksē 64 projekta izmēģinājuma skolās Latvijā. Kā rāda skolu pieredze jaunā pieeja attaisnojas – auguši gan skolēnu mācību sasniegumi bioloģijā, fizikā, ķīmijā un matemātikā, gan viņu motivācija mācīties, saka projekta īstenotāji. Atzinīgi reformas novērtējuši arī Eiropas Komisijas (EK) speciālisti. Visās Latvijas skolās jaunie mācību materiāli 7. – 9. klasei bioloģijā, fizikā, ķīmijā un matemātikā ir nonākuši šajā mācību gadā, bet materiāli 10. – 12. klasēm jau ir pieejami no 2008. gada. Projekts tika īstenots ar Eiropas Sociālā fonda atbalstu, tā kopējās izmaksas – ap 11 milj. latu.

Jauno mācību materiālu un pieejas veidošanā nozīmīga loma ir bijusi uzņēmējiem. Kopā projektā iesaistījušies ap 130 uzņēmēji – palīdzējuši mācību materiālu sagatavošanā, mācībās ekspertiem, piedāvājuši ekskursijas skolēniem. Šovasar, projektu noslēdzot, ar uzņēmēju atbalstu tika izveidota Ekselences balva labākajām skolām un skolotājiem. "Uzņēmēju interese un izpratne šajos sešos gados ir pieaugusi," secina D. Namsone. Izglītības speciālisti uzsver - lai saturs eksaktajos priekšmetos būtu saistīts ar reālo dzīvi, skolās ir jāienāk pieredzei no ārpuses. Mācību materiālu izdošanā specializētā apgāda SIA Lielvārds valdes priekšsēdētājs Aivars Gribusts uzskata, ka mūsdienīgas izglītības sistēmas attīstība nav realizējama, pārmaiņas nodrošinot tikai pašā izglītības sistēmas iekšienē: «Interesei par to, kas notiek izglītībā, ir jābūt visai sabiedrībai, īpaši svarīga ir citu nozaru viedokļa līderu attieksme. Izglītības attīstībai ir nepieciešams lobijs, kas ir ārpus skolas ikdienas. Nozaru viedokļa līderiem jāveicina pārmaiņas izglītības sistēmas attīstībā, ieņemot aktīvu pozīciju, lai skola skolēnam spētu sniegt visas tās prasmes, kas nepieciešamas darba tirgū."

Dabaszinātņu un matemātikas projekts nav vienīgā iniciatīva, kas sadarbībā ar uzņēmējiem cenšas viest pārmaiņas skolā. Cits piemērs ir Iespējamā misija uzņēmēju dibināta sabiedriskā labuma organizācija, kas pārmaiņas skolā cenšas veicināt ar talantīgu jaunu cilvēku piesaisti skolotāja darbam uz diviem gadiem. Runājot par skolu un uzņēmēju sadarbību, Iespējamās misijas programmas attīstības vadītāja Zane Oliņa uzsver, ka produktīvai partnerībai nepieciešama patiesa ieinteresētība par galarezultātu un lielāka iesaiste no abām pusēm.

Viņas pieredze liecina, ka skolām bieži vien nav skaidru mērķu, sak, būsim priecīgi par jebkādu vieslektoru, ko mums atsūtīsiet, vai trūkst prasmes pat tik šķietami vienkāršās lietās kā aprēķināt budžetu mācību projektam. Savukārt uzņēmumiem nereti trūkst laika resursu un izpratnes, lai iedziļinātos konkrētās skolas vajadzībās un piedāvātu atbalstu ar pievienoto vērtību. To ne vienmēr sniedz standarta ekskursija pa uzņēmumu, skolotāja prakses vieta pie biroja kopētāja vai mācību materiāli bez efektīva ieviešanas mehānisma. "Veidojot partnerattiecības, es rosinātu gan skolas, gan uzņēmumus domāt par konkrētu sasniedzamo rezultātu," teic Z. Oliņa.

Idejas skolu un uzņēmēju sadarbībai:

- Mācību procesa pilnveide

Lai saistītu skolas saturu ar reālo dzīvi un motivētu skolēnus mācībām, uzņēmumi var nodrošināt skolas ar resursiem praktisku mācību projektu īstenošanai. Piemēram, Iespējamās misijas un Lattelecom sadarbības projektā pieci fizikas skolotāji ar saviem skolēniem būvēja TV antenas no sadzīvē pieejamiem materiāliem un veidoja video filmiņas YouTube par antenu izgatavošanas procesu. Lattelecom nodrošināja skolas ar dekoderiem un kabeļiem un iespēju aktīvākajiem skolēniem projekta noslēgumā apmeklēt uzņēmumu. SAF Tehnika finansiāli atbalstīja nepieciešamo materiālu iegādi skolotāja iniciatīvai Pumpuru vidusskolā, lai ar saviem skolēniem uzbūvēt Teslas spoli.

Uzņēmumi var veidot ilgtermiņa sadarbību ar konkrētām skolām, arī piedāvājot vieslektorus par noteiktām tēmām. Jau tradicionālāks veids mācību procesa pilnveidei ir rūpīgi sagatavotas mācību ekskursijas uzņēmumos, kas atbalsta izglītības standartā iekļautu tēmu apguvi skolā.

- Skolēnu nodarbinātības prasmju attīstīšana

Uzņēmumi var radīt skolēnos interesi par attiecīgo jomu un uzņēmumu, informēt par prasmēm, kas viņiem būs nepieciešamas sekmīgai darbībai uzņēmumā. Piemēram, mēs jau četrus gadus rīkojam Iespējamās misijas nedēļu, kuras laikā uzņēmēji, zinātnieki, dažādu profesiju pārstāvji savdabīgās dzīves stundās skolēniem stāsta par savu nodarbošanos, skaidrojot, kāda izglītība un prasmes nepieciešamas darbam attiecīgajā specialitātē. Lattelecom trešo gadu pēc kārtas rīko Profesiju dienu, kuras laikā vienas skolas skolēni interaktīvā veidā iepazīst 100 uzņēmumā pārstāvētās profesijas. Skolēnu klases regulāri viesojas Valmieras stikla šķiedras ražotnē, lai iepazītos gan ar ražošanas procesu, gan darba vidi. Pēc mūsu skolotājas iniciatīvas, kas Dobeles Valsts ģimnāzijā māca biznesa ekonomiskos pamatus, skolēniem bija iespēja iziet praksi vietējos uzņēmumos.

- Mūsdienīgu mācību materiālu izstrādē

Uzņēmumi var dot nozīmīgu ieguldījumu mācību procesa pilnveidē, atbalstot interaktīvu, viegli atjaunojamu mācību materiālu izstrādi un pieejamību skolām. Piemēram, ar Microsoft atbalstu Iespējamās misijas skolotāji izstrādāja digitālus mācību materiālus matemātikā, kulturoloģijā un citos priekšmetos. Kopā ar Swedbank tiek plānots veidot mācību materiālus biznesa ekonomikas pamatos. Arī Ernst&Young speciālisti piekrituši izstrādāt uz reāliem piemēriem balstītus mācību materiālus konkrētās ekonomikas tēmās. Grupa Iespējamās misijas eksakto priekšmetu skolotāju sākuši apjomīgu projektu mācību video izveidē matemātikā un dabaszinātņu priekšmetos.

- Vadības prasmju attīstīšana skolotājiem

Lai skolas kļūtu atvērtākas pārmaiņām, jāmainās organizācijas kultūrai tajās. Uzņēmumi var atbalstīt skolas, stiprinot skolu komandu vadības prasmes, iesaistoties skolu attīstības plānošanā skolu padomēs, piedāvājot skolotājiem iepazīt uzņēmumu kā organizāciju darbību no iekšpuses. Piemēram, Iespējamā misijā mēs rīkojam Vadītāju sarunas dalībskolu direktoriem, kurās par personālvadības, mārketinga un citiem jautājumiem ar skolu vadītājiem savā pieredzē dalījušies Statoil, FMS, SAF Tehnika, GlaxoSmithKline, Hill&Knowlton vadītāji.