PIESLĒDZIES E-KLASEI

Svētdiena, 2025. gada 04. maijs

Vijolīte, Viola, Vizbulīte

7348.jpeg
Foto: nameinframe1 / 123RF
Saskaņā ar Bērnu tiesību aizsardzības inspekcijas (BTAI) pētījumu Latvijas skolās 41% bērnu izjutuši emocionālu mobingu, 32% – fizisku.

Pasaules Veselības organizācijas pētījuma rezultāti liecina – Latvijai ir vieni no augstākajiem vienaudžu vardarbības rādītājiem starp 39 aptaujātajām valstīm. Agresija skolās nav jaunums, tomēr – kāpēc Latvijā tā ir tik augsta?

Kopš 2008. gada BTAI īsteno projektus vienaudžu vardarbības novēršanai. Taču vairākumam skolotāju un vecāku trūkst zināšanu, lai atšķirtu konfliktus no mobinga, ka arī prasmju, lai situāciju mainītu, vēsta laikraksts Diena.

Mobings ir komplekss sociāls fenomens. To uztur instinkts būt pārākam un apliecināt to savam baram. Atšķirībā no konflikta, kur dažādiem līdzekļiem tiek risinātas domstarpības starp salīdzinoši līdzvērtīgiem partneriem, mobings ir vardarbības forma, kurā viens bērns nostiprina savas šķietamās varas pozīcijas, regulāri pazemojot citus, vājākus bērnus. Parasti no vardarbības cieš bērni, kuri ir savādāki, vājāki, kuriem ir kādas īpašas vajadzības, atšķirības zīmes.

Problēmas izplatība un zināšanu, prasmju trūkums pastiprina sabiedrībā valdošos uzskatus, ka jāļauj bērniem pašiem tikt galā, lai gatavojas lielajai dzīvei, iemācīsies cīnīties. Skola ir pieaugušo pasaules spogulis. Ja redzam dzīvi kā cīņas lauku, kur uzvar stiprākie, gudrākie, veiksmīgākie, kur ir tikai viens pareizais viedoklis, mēs netieši atbalstām bērnu pašapliecināšanos uz citu rēķina.

Daudzu valstu un arī atsevišķu Latvijas skolu pieredze liecina, ka iespējams arī cits scenārijs. Latvijas vecāku forums sadarbībā ar BTAI, centru Dardedze un izdevniecību Dienas mediji sācis kampaņu, lai vairotu sabiedrības izpratni par mobingu, mācītos no veiksmīgās pieredzes un kopīgi veidotu drošu un cieņpilnu vidi, kurā bērni var mācīties pašapliecināties veidos, kas neaizskar citu pašcieņu un veselību, būt atvērtiem pret atšķirīgo, spēt sadarboties.