PIESLĒDZIES E-KLASEI

Sestdiena, 2024. gada 20. aprīlis

Mirta, Ziedīte

6399.jpeg
Foto: lightpoet / 123RF
Ministru kabinets otrdien apstiprināja Izglītības un zinātnes ministrijas (IZM) iesniegtos priekšlikumus konceptuāli jaunas pedagogu izglītības sistēmas veidošanai Latvijā.

IZM skaidroja, ka jaunā sistēma balstīta sabiedrībai svarīgās vērtībās un atbilst jaunajam mācību saturam, turklāt tā integrēs pedagogu izglītību ar pētniecību, padarīs to elastīgāku, spējīgu ātri reaģēt un skolotāju mudinās pielāgoties darba tirgus prasībām un tehnoloģiju attīstībai.

IZM Augstākās izglītības, inovāciju un zinātnes departamenta direktore Agrita Kiopa skaidroja, ka ar šādu projektu likts pamats konceptuāli jaunas pedagogu izglītība sistēmas izveidei - pedagogu izglītības restartam. A.Kiopa skaidroja, ka veiktā darba konteksts saistīts ar izglītības satura izmaiņām, skolotāju novecošanos un citiem jautājumiem, kas patlaban aktuāli izglītības nozarē.

Domājot par konceptuāli jaunu pedagogu izglītības sistēmu, definēts, kas darba grupas ieskatā ir ideāls skolotājs jeb superskolotājs, noskaidrojot, kādas ir šāda skolotāja pārstāvētās vērtības. Tās ir bērns, ētiskums, iniciatīva, valsts, līderība, sadarbība, atvērtība, radošums, kritiskā domāšana, godīgums, cieņa, analītiskā domāšana. Vērtību modelis, piebilda A.Kiopa, tapis ekspertu lokā.

Pedagogu sagatavošanas konceptuālais modelis, kā skaidroja A.Kiopa, ir sasaite ar jauno mācību saturu. Jaunās pedagoģijas studiju programmas būs strukturētas tā, lai attīstītu spēju strādāt, mācīt un sagatavot tādus skolotājus, kam piemitīs tādas kompetences, kuras gribam redzēt izglītībā.

Instrumenti šāda modeļa ieviešanai ir ES fondu investīcijas jaunu programmu sagatavošanā, mācību spēka attīstībā un augstskolas pārvaldībā. Tāpat tiks izveidota jaunas valsts pētījumu programma, kas paredzēta izglītības nozares pētījumiem.

Priekšlikumus izstrādāja IZM vadīta darba grupa, kurā piedalījās pārstāvji no Kultūras ministrijas Latvijas Nacionālā kultūras centra, Latvijas Universitātes, Liepājas Universitātes, Daugavpils Universitātes, Jāzepa Vītola Latvijas Mūzikas akadēmijas, Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmijas, Latvijas Sporta Pedagoģijas akadēmijas, Latvijas Studentu apvienības, Augstākās izglītības padomes, nodibinājuma "Iespējamā misija" un nozares eksperti.

Priekšlikumi paredz pedagoģijas studiju programmu struktūras un satura jaunveidi atbilstoši mūsdienīgas kompetenču izglītības prasībām visos augstākās izglītības līmeņos. Tajā skaitā tiks veidotas studiju programmas pedagoga profesionālās kvalifikācijas iegūšanai pēc iepriekš iegūtas augstākās izglītības, kā arī atbilstošas tālākizglītības un profesionālās pilnveides iespēju nodrošināšanai, informē aģentūra LETA.

Lai nodrošinātu studiju programmu jaunveidi un pedagogu sagatavošanas, akadēmiskā personāla un pārvaldības attīstību, IZM ir paredzējusi investīcijas vairākās ES struktūrfondu aktivitātēs.

Ar darba grupas kopīgi izveidoto redzējumu par mūsdienu skolotāja lomu, vērtībām un kompetencēm var iepazīties vietnē "superskolotajs.lv". IZM aicina arī ikvienu Latvijas iedzīvotāju piedalīties aptaujā un izteikt savu viedokli par to, kādam jābūt mūsdienu skolotājam.

Šī gada 23.februārī augstskolas prezentēs plānotos pasākumus pedagogu izglītības jaunveidei konferencē "Augstskolu plānotie pasākumi pedagogu izglītības modernizācijai un sagatavošanai konceptuāli jaunā kvalitātē Latvijas ilgtspējīgai attīstībai", ko organizē IZM kopā ar Saeimas Ilgtspējīgas attīstības komisiju.