PIESLĒDZIES E-KLASEI

Otrdiena, 2024. gada 22. oktobris

Irīda, Īrisa

Efektīva un jēgpilna mācību materiālu izmantošana
Efektīva un jēgpilna mācību materiālu izmantošana
Foto: Sintija Kārkliņa
Mūzikas teorijas pedagoģe Sintija Kārkliņa apkopojusi ieteikumus kā efektīvi un jēgpilni izmantot mācību materiālus mācību procesā.

Darot darbu, ticēt saviem spēkiem

Mācīties uzticēties sev, izkopjot paļāvību, cieņu un mīlestību pret procesu, kurā apgūsti ko jaunu pats vai māci citus. Miers un pašpaļāvība ir ļoti nepieciešami, jo tad visdabiskāk  spējam radīt!

Kļūdas saredzēt kā pavedienus, kurus ir vērts atšķetināt

Ja nesastopies ar klupšanas akmeņiem savā ceļā, tad zini, ka trūkst izaicinājumu attīstībai. Arī ar sevis vai citu nopelšanu tiek bremzēts progress. Tāpēc ir ļoti svarīgi izkopt prasmi savas un citu kļūdas uztvert ar pateicību – izmantojot iespēju meklēt risinājumus ar radošu garu! Sajūtu viss ir slikti mēs zinām katrs, taču – vai esam gatavi arī ko mainīt? Atceries, kļūda bieži vien jau pati parāda ceļu pie pareizās atbildes vai risinājuma. Atkārto sev, ka kļūdīties un iestrēgt kādā situācijā ir normāli – tā notiek ar mums visiem! Droši dodies risinājuma procesā un noskaidro, kas der vai neder un kāpēc. Neatlaidība ir zelta atslēdziņa – esi pacietīgs, tā ir daļa no procesa, kuru nepieciešams izdzīvot.

Darīt labāko, ko tobrīd spēj

Ir tik lietderīgi atspoguļot reālus piemērus no dzīves, kas atspoguļo panākumu pakāpenību! Piemēram, mūzika taču netika pierakstīta uzreiz uz 5 nošu līnijām, kā pazīstam to tagad. Iesākumā tika lietota tikai viena līnija un vēl pirms tam nošu pieraksta pat nebija vispār, tāpēc daudz melodiju, ko nodot no paaudzes paaudzē, izzuda. Vēlos pieminēt vēl vienu piemēru no mūzikas dzīves – kad sākam kaut ko darīt pirmo reizi, piemēram, zīmēt nošu atslēgu, skolotājs var parādīt, cik skaisti zīmē, taču skolēnam tā ir teju Morzes ābece un neizdodas to paveikt tikpat skaisti, tāpēc sākas pārdzīvojumi. Tādēļ vērts parādīt, ka arī slaveniem komponistiem nepadevās tik kaligrāfiski precīzi uzzīmēt nošu atslēgu, taču mēs varam centies, cik labi mums izdodas šajā brīdī!

Šie stāstiņi ir par to, ka varam brīvi darboties katrs no sava attīstība līmeņa un augt pakāpeniski, bez spiediena panākt izcilību, bet darīt pašu labāko, ko tobrīd spējam. Vienlīdzības sajūta motivē un raisa vēlmi darboties, jo mērķis nav būt vienam par otru pārākam, bet gan būt sevis labākajai versijai! To veicina uzdevumi ar vērtēšanas sistēmu, kurā viens nav par otru pārāks, bet gan vienlīdzīgs. Tāpat zinātkāri rosina gaisotne klasē, kur skolotājs nepozicionē sevi kā pārāku, mācot tēmas, bet gan izzina kopā ar skolēnu.  Ja mēs ar kādu kopā darbojamies domājot, ka paši esam labāki un pārāki, attīstība nespēj notikt. Gan skolēns jūtas mazvērtīgs un viņu var sasaistīt bailes kļūdīties, gan arī skolotājs laupa sev bērnišķi radošo izziņas prieku un tādējādi iespēju negaidīti atklāt ko jaunu vai nonākt pie lieliskām idejām! Jādod sev atelpa, ja kas neizdodas, un ar svaigu skatu jāmēģina vēlreiz. Vērtīga prasme ir arīdzan sajust īsto brīdi, kad kāda mokoša ideja vai problēma vienkārši jāatlaiž.

Arvien interesēties – zelta vērts paradums

Pamani, kas tieši Tevi vai skolēnus visvairāk aizrauj un uzzināsi, kā visefektīvāk mācīt un mācīties! Kā arī pedagoģiskajā procesā sniedz dažādas iespējas, no kā katram izvēlēties sev tobrīd vispiemērotāko un izklāsti vielu ar dažādām metodēm. Katrs ir atbildīgs, darbojoties izdarīt savu izvēli – kas viņu tajā brīdi interesē. Šo interesi ir ļoti svarīgi noturēt un saglabāt, jo ar to komplektā dabiski nāk koncentrēšanās, vēlme darboties, izzināšanas prieks un, pats galvenais, interese un degsme. Vaicāsi – kā to panākt? Izmanto mācību materiālus, kuros ir vismaz 3 atšķirīgi izvēles varianti, kā arī dažādas mācību metodes, kā to apgūt – vizuāli, audiāli, taustāmi u.c. Piedāvā dažādas tēmas, kas saistītas ar stundas tēmu, piemēram, stundā jāapgūst mūzikas instrumenti. Izvēles varianti:

  1. tiek dota izvēle, kuru no instrumentiem apgūt vai uzzīmēt;
  2. tiek dota iespēja analizēt kāda skaņdarba instrumentālo sastāvu;
  3. tiek dota iespēja iemācīties nospēlēt melodiju uz kāda mūzikas instrumenta.

Dalījums grupās palīdz īstenot dažādību, kā arī iesaku mainīt mācību metodes ik pa apmēram 10 – 20 minūtēm. Vai jautāsi: kāpēc ļaut izvēlēties, vai stundā nebūs haoss? Nedrošība, bailes un neziņa rodas tad, kad nespējam pieņemt lēmumus vai nezinām, kas īsti mums padodas un kas mums interesē. Mācāmies sevi iepazīt, izzināt un būt patstāvīgi savās izvēlēs!

Atraisīt savu iztēli

Mums katram ir dotas spējas un iespējas radīt kaut ko jaunu – tikai ar mūsu idejām, iztēli vai interpretācijām! Tā ir brīnišķīga un unikāla jaunrade, jo nāk tikai vienīgi no Tevis! Mēs, protams, esam arī lieliski atdarinātāji, taču šīs kopijas katram iznāk ar savas personības zīmogu. Vēlies uzzināt, ko tas nozīmē? Uzdevumiem ir jāsniedz iespēju izpausties patiesi, oriģināli. Piemēram, uzdevuma izpildē dodot izvēli no vairākām iespējām, lai jau no agras bērnības raisītu vēlmi un spēju patstāvīgi pieņemt lēmumus. Domām ir nepārvērtējami liels spēks, tāpēc videi ar pozitīviem, attīstošiem un radošiem uzdevumiem ir ļoti liela nozīme un tos ir jāveic ar savu iekšējo sajūtu izpratni. Radot noticēt sev – šī mācība uzdevumu veikšanas procesā ir pati svarīgāka. Neviena cita apliecinājums vai atzinība Tev patiesībā nav vajadzīga. To izkopjot, Tu pats vislabāk zināsi, ko un kā vēlies nevis, lai cits to izdara Tavā vietā. Neļaut atzīmei bremzēt vēlmi rīkoties – šis ir pats svarīgākais aspekts, veicot uzdevumus. Skolotājs skolēnam ir tikai kā atbalsts un palīgs, bet ne kā persona, kas izdarīs viņa vietā! Uzticēsimies katrs savai sirdsbalsij!