PIESLĒDZIES E-KLASEI

Trešdiena, 2025. gada 14. maijs

Aivita, Elfa, Elvita, Krišjānis

5676.jpeg
Foto: 123RF Stock Photo
Šķiet, ka jau pats vārds bizness ir mītiem apvīts, jo šo vārdu izdzirdot, mūsu iztēlē redzam lielas, stiklotas ēkas, dārgas mašīnas, sapulcēs sēdošus cilvēkus uzvalkos, un citas biznesa lietas.

Protams, ka patiesībā tā nebūt nav, taču jauno un topošo uzņēmēju vienu daļu šīs vīzijas virza uz priekšu, pretī panākumiem, taču otru gluži vienkārši attur no savas ieceres īstenošanas, jo "es taču nemāku tā runāt un izskatīties, kā viņi tur...’". Un tomēr ir jāatceras pavisam vienkārša patiesība – neviens no "viņiem tur" nesāka ar firmas dibināšanu, biroju īrēšanu un darbinieku algošanu. Vispirms ir ideja, un nekas vairāk.

Kādai ir jābūt idejai? Par brīnumu, ja runājam par biznesu, tas nebūt nav retorisks jautājums. Idejai ir jābūt jaunai, vai vismaz uzlabotai jau esošas idejas versijai, jo, galu galā, tas kurš pirmais brauc – aizbrauc skaļāk, jeb ejot pa citu pēdām, ir jārēķinās ar to, ka kāds cits tev vienmēr jau būs priekšā. Tāpēc izkāp no citu pēdu nospiedumiem un ej savu ceļu.

Otrkārt – ja tu pats idejai netici, tad tā jau ir mirusi pirms uzsākusi savu dzīvi. Pārdod ideju pats sev un notici, ka tieši tava ideja ir pelnījusi vietu nākamajā Forbes numurā. Kad tev šķiet, ka esi neapgāžami noticējis savai biznesa idejai, ļaujies provokācijām no malas – apspried to ar ģimenes locekļiem un draugiem vai kādu uzņēmēju, jo tas pavisam noteikti tev palīdzēs konstatēt savas idejas trūkumus un apzināties potenciālos riskus.

Kad ideja ir pieslīpēta, mēģini atrast kādu, kurš par to ir gatavs maksāt. Citiem vārdiem sakot, atrodi savu mērķauditoriju – protams, krūšturis vīriešiem varbūt skan intriģējoši, taču ja nebūs neviena, kas to lieto, tad diez vai ir vērts rīkoties tālāk. Ja tavai idejai ir klients, tā ir zīme, ka esi uz pareizā ceļa, un ir patiešām vērts domāt par sava uzņēmuma dibināšanu.

Ir svarīgi atcerēties, ka uzņēmumu nevajadzētu iztēloties kā ēku, kurai nepieciešams ielikt pamatus, kārtīgi izbūvēt visus stāvus, ierīkot komunikācijas un beigu beigās jāuzliek jumts. Uzņēmumu vajadzētu iztēloties kā dzīvu ekosistēmu, kurai ir savs cikliskums, kas balstās uz dažādām likumsakarībām. Ja koks ir zaudējis dzīvību, tā vietā ir jāiestāda un jākopj jauns koks, un augļus vari iegūt tikai tad, kad esi ieguldījis darbu un apvienojis dažādus resursus.