PIESLĒDZIES E-KLASEI

Pirmdiena, 2025. gada 05. maijs

Ģederts, Ģirts

8790.jpeg
Foto: stockbroker / 123RF
Itālijas parlaments apstiprināja pretrunīgi vērtēto skolu reformu, kuru noraidīja skolotāju arodbiedrības, skolēnu organizācijas un opozīcijas partijas.

Neskatoties uz to, par reformu iestājās premjerministra Mateo Renci valdība. M. Renci skolu reformu bija pasludinājis par savu goda lietu, lai gan tā daļēji tika vainota premjera pārstāvētās kreisi centriskās Demokrātiskās partijas (PD) vājajā sniegumā maijā notikušajās reģionālajās vēlēšanās, jo skolotāji līdz šim bijuši viens no uzticamākajiem PD elektorātiem, informē ziņu aģentūra LETA.

Tā dēvēto "Buona Scuola" ("Labā skola") paketi parlamenta apakšpalātā atbalstīja 277 deputāti, kamēr 173 likumdevēji balsoja pret, bet četri atturējās. Vienlaikus 20 deputāti, kuri pārstāv DP, taču iebilst pret valdības ieceri, zāli atstāja.

Balsojuma laikā skolotāju arodbiedrības pie parlamenta ēkas bija organizējušas sēdošo demonstrāciju.

Reformu pretinieki gan politiskā spektra labējā, gan kreisajā flangā jau nākuši klajā ar aicinājumu uzsākt parakstu vākšanu referenduma ierosināšanai par skolu reformas likuma atcelšanu.

"Šodien mūsu republikai, un īpaši tūkstošiem cilvēku, kas iesaistīti valsts izglītībā, ir traģiska diena," teikts paziņojumā, kuru izplatījusi opozīcijā esošā Pieczvaigžņu kustība.

Valdības ierosinātās reformas paredz piešķirt lielāku autonomiju atsevišķām skolām, palielināt stundu skaitu svešvalodās, ekonomikā, mūzikā, mākslās un datorzinībās, paplašināt pēc Vācijas parauga organizētu arodizglītību, kombinējot mācības klasē ar mācekļa darbu uzņēmumos.

Vienlaikus paredzēts, sākot ar septembri, piešķirt pastāvīgas darbvietas 100 000 skolotāju, kas šobrīd strādā, pamatojoties uz pagaidu līgumiem. Vēl 60 000 vakanču paredzēts piedāvāt decembrī.

Apstiprinātais likumprojekts arī atbrīvo no nodokļiem ziedojumus skolām.

Tikmēr reformu kritiķi apgalvo, ka piedāvāto darbvietu skaits ir nepietiekams un ka daudzas no pārmaiņām ir pārāk orientētas uz tirgu, apdraudot egalitāro pieeju, ko aizstāv arodbiedrības un kas līdz šim dominējusi Itālijas izglītības sistēmā.

Piemēram, skolu direktoriem tiks dota lielāka vara rīkoties ar budžetu, iespēja noteikt programmu prioritātes un pieņemt darbā labākos skolotājus, vienlaikus atbrīvojoties no vājākajiem.

Itālijā, kas pazīstama ar patronāžu un korupciju, īpaši valsts dienvidu reģionos, šāda pieeja izsauc bažas, ka skolu direktori jaunās pilnvaras varētu izmantot ļaunprātīgi.

Tomēr vairums ir vienisprātis, ka pārmaiņas izglītības sistēmā ir nepieciešamas.

Saskaņā ar Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) skolēnu zināšanu reitingu, kas veidots, pamatojoties uz tā dēvēto "Pisa" testu, itāļu vidusskolēnu lasītprasme, kā arī zināšanas matemātikā un zinātnēs ir zemākas par vidējo līmeni. Konstatēts arī, ka itāļu skolēniem ir ļoti augsts kavējumu līmenis.

Savukārt ekonomisti norāda, ka labāka izglītības sistēma nodrošinās uzņēmumus ar produktīvāku darbaspēku.