PIESLĒDZIES E-KLASEI

Trešdiena, 2025. gada 14. maijs

Aivita, Elfa, Elvita, Krišjānis

6264.jpeg
ASV aizvien lielāku popularitāti iegūst bērnu skološana mājās, taču vecākiem nereti nākas saskarties ar kādu problēmu - bērni sāk viņus uzskatīt tikai par skolotājiem.

Turklāt viņi sāk, kad vien ienāk prātā, tirdīt vecākus par dažādiem ar mācību procesu saistītiem jautājumiem. No vienas puses tas nav slikti, jo liecina par bērnu zinātkāri, taču izglītības speciālists un ģimenes psihologs Džons Rouzmonds (John Rosemond) Misisipi štata laikraksta Sun Herald slejā norādījis, ka šādu situāciju nevajadzētu pieļaut.

Laikraksta redakcija bija saņēmusi vēstuli no kādas māmiņas, kura mājās apmāca savus 7 un 9 gadus vecos bērnus. "Mūsu skolas diena sākas 8.30 no rīta un ilgst līdz 14.00, pēc tam bērniem stundu vai divas jāpilda mājasdarbi. Taču šajā laikā viņi nepārtraukti vēršas pie manis ar jautājumiem, kas apspriesti mācību stundu laikā, novēršot manu uzmanību un neļaujot darīt to, ko esmu iecerējusi. Kā man rīkoties?" - šādu jautājumu uzdevusi māmiņa.

Dž. Rouzmonds norāda - pirmkārt, sievietei būtu skaidri jāpasaka bērniem, ka pēc diviem pēcpusdienā viņa vairs nav skolotāja, bet māte, tāpēc negrasās apspriest mācību vielu. Bērniem jāpaskaidro, ka gadījumā, ja viņi apmeklētu parasto skolu, viņiem arī nebūtu iespējas pēc stundām, kad vien ienāk prātā, vērsties pie skolotāja ar kādiem jautājumiem. "Skolojot bērnus mājās, kārtībai un principam jābūt tādam pašam," uzsver speciālists. Raksturojot situāciju, kādā nonākusi māmiņa, viņš norāda uz divām kļūdām, ko sieviete, acīmredzot, pieļāvusi. Pirmkārt, rodas iespaids, ka mācību stundu laikā bērni var neveltīt pietiekamu uzmanību savai skolotājai un viņas sacītajam. Otrkārt, viņa pati apzināti vai neapzināti atļāvusi vērsties pie sevis ar jautājumiem, tiklīdz bērniem mājasdarbu pildīšanas laikā rodas kaut mazākās neskaidrības. Līdz ar to bērnos netiek ieaudzināta ļoti svarīga īpašība - neatlaidība.Tāpat Dž. Rouzmonds uzskata, ka šajā gadījumā nav noteiktas pareizās robežas starp māti un bērniem, kas ļautu mātei kontrolēt situāciju. "Runājot žargonā, bērni ar jums manipulē, lai gan tas nenotiek ar nodomu. Viņi vienkārši dara to, ko jūs viņiem ļaujat," viņš norāda.

Dž. Rouzmonds atzīst, ka situāciju strauji uzlabot neizdosies, tas jādara pakāpeniski. "Jāsāk ar to, ka jāierobežo jautājumu skaits, ko esat gatava apspriest pēc pulksten diviem dienā - vecākajam bērnam tie varētu būt divi jautājumi, bet jaunākajam trīs. Izskaidrojiet bērniem, ka pēc tam, kad viņi savu mājasdarbu pildīšanā būs tikuši tik tālu, cik vien iespējams (bet ne agrāk), katrs no viņiem varēs uzdot šos jautājumus, taču brīdiniet, ka katram bērnam veltīsiet ne vairāk par 10 minūtēm," - šāds ir speciālista padoms.