PIESLĒDZIES E-KLASEI

Svētdiena, 2025. gada 04. maijs

Vijolīte, Viola, Vizbulīte

9170.jpeg
Foto: Foto – Raitis Puriņš.
Iekļaujošās izglītības jēdziens nav nekāds jaunums ne Latvijā, ne pasaulē. Jebkurā sabiedrībā ir cilvēki ar īpašām vajadzībām, tajā skaitā – bērni ar lielākām vai mazākām mācīšanās grūtībām. 

Tas, kā izturamies pret atšķirīgo, parāda, cik nobrieduši esam kā sabiedrība. Bērni ir tie, kas nākotnē vadīs politiku, tautsaimniecību. Izglītības likuma vadlīnijas nosaka, ka izglītībai kā tādai jābūt iekļaujošai, un iekļaujoša skola ir vieta, kur visi jūtas labi, droši un var līdzdarboties. Ne tikai skolēni, arī pedagogi, vecāki. Ja bērnam ir viegli garīgās attīstības traucējumi vai mācīšanās grūtības, parasti viņš var apmeklēt vispārizglītojošo skolu. Kā iekļaujošās izglītības principi darbojas ikdienā un kādus ieguvumus tā sniedz?

Visi esam atšķirīgi

Sabiedrība ir daudzveidīga, un bērnam ir jāmācās tajā iekļauties, pieņemt un konkurēt ar tiem resursiem, kas viņam doti. Ja skolēns jau no mazotnes tiek kaut kur nodalīts, viņā veidojas izpratne, ka ir viņš un ir «tie citi». «Mācot skolēnus ar mācīšanās traucējumiem, daudz pilnīgāk izjūtu to, ka skola ir «lielās dzīves» mikrovide; šie bērni izaicina domāt ārpus rāmjiem, domāt par pilnīgi citādu mācīšanās pieeju. Viņi turpretim, nedzīvojot nošķirti, izjūt konkurenci un izvirza savus mērķus, kas arī šiem skolēniem pēc skolas beigšanas palīdz būt veiksmīgiem darba tirgū,» novērojusi Ogres 1. vidusskolas matemātikas skolotāja Agnese Slišāne. Viņa saskārusies gan ar negatīviem, gan ļoti pozitīviem piemēriem – gan ar to, ka skolēni uzskata par netaisnību, kāpēc vienam skolotājs sniedz lielāku atbalstu, bet citam ne, gan ar pretimnākošu, atbalstošu attieksmi, kur skolēni ar labiem mācību sasniegumiem palīdz mācību darbā tiem, kam grūtības.

Valsts izglītības satura centra (VISC) Speciālās izglītības nodaļas vadītāja Mudīte Reigase uzskata – katram cilvēkam ir posmi dzīvē, kad grūti kaut ko izdarīt. Bērniem mēdz būt periodi, kad grūtāk iemācīties kādu konkrētu mācību vielu, kad grūti uztvert informāciju, piemēram, pēc brīvlaika atgriežoties skolā. Tāpēc, viņasprāt, nevar nodalīt vienu definīciju, tieši kas tiek uzskatīti par mācīšanās traucējumiem, jo lielākas vai mazākas grūtības mēdzot būt ap 20% bērnu katrā vispārizglītojošās skolas klasē. «Arī ar neiroloģiskas dabas traucējumiem lielākā daļa bērnu var mācīties vispārizglītojošajā programmā. Viņiem vienkārši nepieciešams papildu atbalsts, ko var sniegt pedagogi, klasesbiedri, arī vecāki,» skaidro M. Reigase un stāsta, ka ir pētījumi, kas apliecina – būdami dažādi, mēs visi informāciju uztveram atšķirīgi. Skolotājam savs darbs ir jādiferencē. Jebkurā klasē būs bērni, kas ātri apgūs vielu un būs līmeni augstāk nekā pārējie, un būs tādi, kas atpaliks, ar ko būs jāpastrādā papildus. «Iekļaujošā izglītība nav domāta slinkiem skolotājiem. Skolotājam jāuzķer moments, kādi atbalsta pasākumi bērnam var palīdzēt. Pat vienādai diagnozei mācību traucējumi var izpausties atšķirīgi. Nav vienotas metodes, kā strādāt,» uzsver M. Reigase. Reizēm uz skolu bērns jau atnāk ar kāda speciālista noteiktu diagnozi, reizēm skolotājs pamana grūtības, bet logopēds, psihologs, speciālais pedagogs nosaka diagnozi un rekomendē metodes, ar kādām strādāt. Skolotājs klasē tās izmēģina, bet reti kad pirmā uzreiz palīdz, turklāt līdz rezultātam konsekventi jādarbojas mēnesi pusotru, skaidro VISC speciāliste.

Īpašais bērns un citi

Vaivaru pamatskola jau kopš dibināšanas 1996. gadā līdzās vispārizglītojošām programmām realizē arī iekļaujošās izglītības programmas. Skolā ir licencētas speciālās pamatizglītības programmas bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem, redzes traucējumiem un mācīšanās traucējumiem. Skolas direktore Inese Kārkliņa uzsver – katram bērnam, kam ir vājās puses, ir arī talanti, tikai jāprot tos ieraudzīt un attīstīt. «Daudz runājam ar bērniem, skaidrojam, izceļam, ar ko mūsu skola var lepoties. Var jau prātot, kas vajadzīgs vispirms: vai sabiedrībai jābūt iekļaujošai un iecietīgai un skolai jāseko tās piemēram, vai otrādi – iniciatīvai jānāk no skolas? Skolotāji veido diferencētus uzdevumus, strādā papildus ar bērniem, kam grūtības, taču ļoti svarīgas ir savstarpējās attiecības gan skolotājam un skolēniem, gan bērniem savā starpā,» uzskata I. Kārkliņa.

Iekļaujošā izglītība vislabāk darbojas sākumskolas klasēs. Problēmas sākas pusaudžu vecumā. Bērni vienkārši pieņem tos, kuriem ir smagi ārēji traucējumi, un neadekvātu uzvedību attaisno ar tiem. Bet mācīšanās traucējumus vai vieglus garīgās attīstības traucējumus neredz ārēji, tāpēc to ir grūtāk saprast – bērni mēdz krist par upuri vienaudžu izsmieklam, kas savukārt mācīšanās traucējumiem papildus rada arī uzvedības traucējumus. Profesionāla pedagoga uzdevums ir organizēt skolēnu kolektīvu tā, lai valdītu savstarpēja izpratne. Rīgas Valdorfskolas direktore Māra Svilāne stāsta, ka bērni līdz deviņu gadu vecumam mācās atdarinot, tāpēc skolēni ar mācīšanās traucējumiem, apgūstot zināšanas kopā ar parastiem bērniem, attīstās veiksmīgāk nekā tad, ja atrastos speciālā skolā. Taču viņa uzsver – daudz kas atkarīgs no traucējumu smaguma pakāpes, jo reizēm īpašais bērns var apgrūtināt darbu klasē tik ļoti, ka cieš ne tikai viņš pats, bet arī visa klase. «Skolotājam ir liels izaicinājums strādāt ar bērniem, kuriem ir mācīšanās traucējumi. Jāmeklē jaunas metodes, jābūt radošam un ļoti pacietīgam. Tas nāk par labu jebkuram pedagogam kā profesionālim, taču ne katrs to spēj,» novērojusi M. Svilāne. Viņa uzskata, ka bērnu sekmes atkarīgas ne tikai no mācību metodēm, bet arī no emocionālā klimata, kāds valda skolā. Kad emocionāli jūtamies labi, varam veiksmīgāk iemācīties, veiksmīgāk strādāt.

Ar asistentu efektīvāk

«Izglītības likums nosaka, ka vecāki var izvēlēties izglītības iestādi. Lielākoties jau vecāki grib, lai bērnus, kuriem ir viegli attīstības vai mācīšanās traucējumi, uztver tāpat kā visus, un viņi labprāt sūta atvases vispārizglītojošās, nevis speciālās skolās. Nauda seko skolēnam līdz pašvaldībai. Bērniem ar mācīšanās traucējumiem šī nauda ir par 84% lielāka nekā pārējiem, un skolai ir izdevīgi licencēt speciālās programmas arī tad, ja klasē ir kaut vai tikai viens bērns, kam konstatēti mācīšanās traucējumi. Tādējādi var piesaistīt papildu speciālistus, kas ieteiks labākās metodes,» skaidro M. Reigase. Skolotājs var bērnam pielāgot atšķirīgu uzdevumu izpildes tempu, pārbaudes darbus dalīt vai saīsināt, tiem, kam grūtāk lasīt un rakstīt, atprasīt uzdevumu mutiski. Valsts pārbaudes darbiem oficiāli paredzēts ilgāks laiks, bērni ar mācīšanās traucējumiem tos kārto citā telpā, ir vairāki starpbrīži. «Labi, ja skola var piesaistīt skolotāja asistentu, kas palīdz darboties klasē, kur ir bērni ar mācīšanās traucējumiem. Tad iespējams efektīvāk realizēt alternatīvu mācību metožu klāstu. Piemēram, matemātikā integrēt mūziku vai citus aspektus, kas palīdz konkrēto vielu apgūt caur citām maņām, ja kāds no uztveres kanāliem ir bloķēts. Bieži vien bērns ar lasīšanas grūtībām jeb disleksiju ir, piemēram, lielisks mūziķis,» uzsver M. Svilāne. Viņasprāt, iekļaujošās izglītības galvenais pluss ir ieraudzīt, cik daudzveidīgi mēs esam kā cilvēki.

Realitātē trūkst atbalsta

Agnese Slišāne

Iespējamās misijas matemātikas skolotāja Ogres 1. vidusskolā

Skolā bērni ar mācīšanās traucējumiem mācās gan integrēti, gan atsevišķās klasēs. Ar viņiem strādāju, izmantojot atgādnes, izstrādāju savas darba lapas, veidoju mācības atbalstošu klases vidi, darbojos ar interaktīvajiem materiāliem. Skolēniem ir grupu un pāru darbi. Ir stundas, kad sasniedzam mērķi, bet dažkārt es vēlos, lai man ir vairāk resursu, kur smelties atbalstu, lai pilnveidotu darbu tieši ar skolēniem, kam ir mācīšanās grūtības. Latvijā iekļaujošā izglītība ir relatīvi nesen, tai nav spēcīgu iestrādņu un izstrādātas metodikas. Ārzemju pieredze, vienotas mācību programmas skolotājiem izveide, kopīgu mācīšanās grupu uzturēšana, dalīšanās pieredzē palīdzētu skolotājiem būt labākiem sava darba veicējiem. Realitāte, ar ko es saskaros, ir neatbalstoša – pietrūkst resursu, kur smelties zināšanas un idejas. Kursi, ar ko nodrošina skolotājus par iekļaujošo izglītību, ir vienveidīgi un atklāj, kas ir mācīšanās traucējumi, bet neatbild uz pašu būtiskāko – kādas metodes visefektīvāk var palīdzēt? Kāda ir katras metodes pēctecība? Kā palīdzēt arī vecākiem izprast sava bērna mācīšanās vajadzības? Manuprāt, ne jau bērns nevar, bet gan mēs neesam atraduši viņam piemērotu mācīšanās pieeju. Tas ir kopīgs darbs – vecākiem, skolēniem, skolotājiem un valstij.

Iekļaujošā izglītība nav domāta slinkiem skolotājiem. Katram bērnam, kam ir vājās puses, ir arī talanti

Bailēs pleta acis

Vecākiem, kuru bērniem ir mācīšanās traucējumi, nav viegli runāt par savām problēmām. Daudzi atzīst – nākas cīnīties, jo ne vienmēr pedagogi ir saprotoši.

Kāda mamma, kura vēlējās palikt anonīma, atklāj – kaut arī klases audzinātāja ir gatava sadarboties, paspert solīti pretī, kur vajadzīgs, daudz atkarīgs no vecākiem, viņu spējas skaidrot un pastāvēt par savām interesēm. «Manam dēlam ir domāšanas un uzvedības īpatnības, kas izskatās kā uzvedības grūtības. Ir Autisma centrā noteikts Aspergera sindroms, bet viņam nav tādu īpašo vajadzību, lai būtu noteikta invaliditāte. Zēns apmeklē vispārizglītojošo skolu,» stāsta mamma. Skolā bērnam izdevies iekļauties, grūtības radušās mākslas skolā, kaut arī lielākais viņa talants ir zīmēšana. «Dēlam bija strīds ar grupas biedru, ko izraisīja grupas biedrs pats. Tas beidzās ar to, ka mans dēls nonāca afekta stāvoklī un sāka sist otru zēnu. Mans dēls mākslas skolā bija gājis jau pusotru gadu, un līdz tam uzvedības problēmu nebija. Uzskatu, ka arī skolotājiem jāuzņemas daļa līdzatbildības. Deviņgadīgi bērni bija atstāti klasē vieni. Iespējams, konflikts bija briedis jau ilgāku laiku, ko skolotāji nebija pamanījuši. Tad, kad es aizgāju pie skolotājiem un teicu, ka dēlam ir konstatēti viegli autiska spektra traucējumi, Aspergera sindroms, visi bailēs pleta acis,» atceras sieviete. Kāda no skolotājām ieteikusi ņemt dēlu mājmācībā. Kāda cita norādījusi – te nav rehabilitācijas iestāde, un piebildusi, ka ir redzējusi «šitādus nometnēs, tie tikai sēž un sit galvu pret galdu». Vēl cita skolotāja retoriski pajautājusi –  kāpēc jūs domājat, ka viņu vajag integrēt sabiedrībā, stāstījusi piemēru par puisīti, kura uzvedības problēmas atrisinājās, kad viņš sāka dzīvot laukos un spēlēties ar sunīšiem. «Mans dēls ir augsti funkcionāls, iet parastā skolā, bez pieaugušā pavadības pārvietojas ar sabiedrisko transportu uz un no skolas, mākslas skolas, iet ārā pagalmā viens pats. Pēc incidenta ar otru zēnu citi bērni grupā sāka ķircināties un apsaukāties. Uz mākslas skolu vairs neejam,» atklāj zēna mamma.