PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2025. gada 09. maijs

Einārs, Ervīns, Klāvs

5843.jpeg
Foto: 123RF
Diezgan lielu neapmierinātību britu pedagogu aprindās izraisījusi ziņa, ka šā gada rudenī Lielbritānijā ieradīsies 60 matemātikas skolotāju no Ķīnas pilsētas Šanhajas.

Viņu uzdevums būs nodemonstrēt britu kolēģiem, kā sasniegt izcilus skolēnu apmācības rezultātus. Britu raidkorporācijas BBC interneta mājaslapa vēsta, ka ideja par mācībspēku apmaiņas programmu dzimusi izglītības ministrijas ierēdņu lokā pēc tam, kad starptautiskā PISA reitingā atzīts, ka tieši Šanhajas skolēni ir pasaulē labākie matemātikas zinātāji.

Lielbritānijas izglītības ministrijas valsts sekretāre Elizabete Trasa (Elizabeth Truss), kura nesen viesojusies Šanhajā, neslēpj, ka viņu, vārda labā nozīmē, šokējis šajā Ķīnas pilsētā redzētais. Viņa atgādinājusi, ka PISA reitingā šīs pilsētas skolēni ierindoti pirmajā vietā, vērtējot matemātikas zināšanas, bet Lielbritānija šajā reitingā ieņem vien 26. vietu. BBC vēsta, ka šī iemesla dēļ panākta vienošanās par apmaiņas programmu, kā ietvaros 60 skolotāji no Šanhajas (protams, ar lieliskām angļu valodas zināšanām) visu nākamo mācību gadu pavadīs Anglijā. Viņu uzdevums gan nebūs apmācīt skolēnus, bet īpaši izveidotos matemātikas centros konsultēt savus britu kolēģus, dalīties ar viņiem pieredzē, kā pareizi jārīkojas, lai skolēni pēc iespējas labāk apgūtu matemātiku.

E. Trasa un viņas kolēģi ir absolūti pārliecināta, ka šāda pieredzes apmaiņa varētu būt noderīga, tomēr tā nedomā lielākās britu skolotāju arodbiedrības, kas uzskata - britu matemātikas skolotāju kvalifikācija ir pietiekami augsta, un vienīgā problēma slēpjas tajā apstāklī, ka viņiem jāstrādā ar neieinteresētiem skolēniem.

Britu Nacionālās skolotāju savienības (NUT) vadītāja Kristina Blovera (Christine Blower) uzsvērusi, ka ir pilnīgi nekorekti salīdzināt Šanhajas skolēnu matemātikas zināšanu līmeni ar analoģiskiem vidējiem rādītājiem Lielbritānijā. Viņa atgādinājusi, ka Šanhajā dzīvo turīgas ģimenes, kuras var atļauties to, ka bērni pilnībā nododas mācībām, nevis spiesti domāt par to, kā palīdzēt vecākiem pelnīt iztiku. Gan K. Blovera, gan daudzi Lielbritānijas skolotāji ir pārliecināti, ka viņu Šanhajas kolēģiem neizdotos sasniegt tik izcilus rezultātus, ja viņiem būtu jāstrādā nelabvēlīgākos apstākļos, tādēļ ķīniešu kolēģu padomi lielākajai britu matemātikas skolotāju daļai var izrādīties lieki.