PIESLĒDZIES E-KLASEI

Sestdiena, 2025. gada 10. maijs

Maija, Paija

5863.jpeg
Plašas diskusijas Losandželosā un tās apkaimē izraisījis vietējā skolu apgabala lēmums sākumskolās nošķirt tos bērnus, kuriem angļu valoda ir dzimtā, no tiem, kuriem valoda vēl jāapgūst. 

Interneta ziņu vietne Yahoo! News raksta, ka pret gaidāmo eksperimentu iebilduši gan skolēnu vecāki, gan pedagogi, kuri uzskata, ka izolācijas apstākļos skolēniem būs vēl sarežģītāk apgūt angļu valodu - debatēs izskanējis pat termins "segregācija". Savukārt skolu apgabals nevēlas atteikties no savas ieceres, uzskatot, ka ar jaunu, specializētu programmu palīdzību valodas apguve tiks uzlabota.

Kā zināms, Losandželosā ir ļoti liels latīņamerikāņu izcelsmes iedzīvotāju skaits. Pašlaik apgabala bērnudārzus un sākumskolas apmeklē 200 000 bērnu, kuriem angļu valoda nav dzimtā - viņi tiek klasificēti kā "angļu valodas apguvēji" (English Language LearnersELL). Skolu apgabala veiktās pārbaudes liecina, ka aptuveni 50 000 no viņiem angļu valodu nav izdevies apgūt pietiekami augstā līmeni, tādēļ pienācis laiks reformēt apmācības sistēmu.

Skolu apgabala pārstāve Hilda Maldonado (Hilda Maldonado) skaidrojusi, ka izmaiņu mērķis ir dot iespēju pedagogiem intensīvāk strādāt tieši ar angļu valodas nepratējiem. "Tagad skolās varēs organizēt klases, kurās mācību process būs pielāgots tieši šo bērnu vajadzībām," sacījusi amatpersona. H. Maldonado arī uzsvērusi, ka nav liela pamata bažām par angļu valodas nezinātāju (lielākoties - latīņamerikāņu) nošķiršanu un izolēšanu. Dalījums pēc valodu zināšanām tiks ievērots tikai pamata mācību priekšmetu apguvē, bet, piemēram, sporta nodarbībās un mākslas stundās visi skolēni darbosies kopā. "Vecāku asā reakcija izskaidrojama ar to, ka viņi vēl nav izpratuši, kā šī programma darbosies visas dienas garumā," sacījusi H. Maldonado.

Taču arī šie skaidrojumi nav mazinājuši kritiku. Spāņu valodas profesors un vairāku mācību grāmatu autors Roberts Heršbergers (Robert Herschberger) uzskata, ka plāns novedīs pie lielas skolēnu daļas izolācijas un, kas vēl sliktāk, uzliks šiem bērniem zināmu zīmogu. "Viņi tiks uzskatīti par otrās šķiras pilsoņiem, kuri nav pelnījuši tādu pašu attieksmi kā citi vienaudži," sacījis profesors. Viņam piekrīt ar Filadelfijas Villanovas universitātes izglītības speciālists Edvards Fjerross (Edward Fierros). "Daudzi pētījumi apliecina, ka angļu valodas nezinātāji jau tāpat ir pārlieku segregēti savās kopienās," viņš atgādinājis, norādot, ka nav skaidrs, kādēļ šī izolācija jāturpina arī skolās. Plāna kritiķi atsaukušies uz pasaules praksi, kas nepārprotami liecina - svešvalodu apguve vieglāk padodas nevis izolācijas apstākļos, bet gan pilnīgi iejūtoties vidē, kurā runā šajā valodā. Līdzīgi domā arī daudzu skolēnu vecāki - vairākos Losandželosas rajonos jau intensīvi tiek vākti paraksti zem petīcijas, kurā amatpersonas mudinātas atteikties no plāna realizēšanas.