PIESLĒDZIES E-KLASEI

Otrdiena, 2025. gada 06. maijs

Didzis, Gaidis

7998.jpeg
Foto: shalamov / 123RF
ASV izglītības sistēma bērnudārziem jeb pirmsskolas mācību iestādēm ieņem pietiekami svarīgu lomu. 

Proti, bērniem līdz piecu gadu vecumam jāapgūst svarīgas iemaņas, bez kurām viņiem būs sarežģīti uzsākt mācības skolā. Taču Nacionālais sabiedriskais radio (NPR) norāda, ka bieži vien vecāki pret to attiecas bezatbildīgi un bērnu kavējumu skaits ir milzīgs. Losandželosā pret to cenšas cīnīties ar izskaidrošanas kampaņas palīdzību.

Losandželosā, valsts otrā lielākajā skolu apgabalā, bērnudārznieku kavējumi ir liela problēma. Aptuveni 10 000 bērnu regulāri neierodas uz nodarbībām, daudziem kavēto dienu skaits pārsniedz 20 vai pat 30 mācību gada laikā. Taču bērnudārzs nav tikai vieta, kur bērnu atstāt, kamēr vecāki ir darbā - tas ir nopietns sagatavošanās posms skolai, tieši bērnudārzos bērni apgūst lasīšanas pamatiemaņas, mācās atšķirt ciparus, apgūst socializēšanās iemaņas. 2008. gadā veikts pētījums skaidri apliecinājis - tiem pirmklasniekiem, kuri bieži kavējuši nodarbības bērnudārzā, bijušas nopietnas problēmas ar zināšanu apguvi.

NPR interneta mājaslapa raksta, ka Losandželosas apvienotais skolu apgabals cenšas visiem spēkiem nodrošināt, lai bērni uz bērnudārzu nāktu katru dienu. Pirmsskolas mācību iestādēs pat strādā īpaši darbinieki, kuru uzdevums ir rūpēties par apmeklētības nodrošināšanu. Viens no viņiem ir Ugo Villavisensio (Hugo Villavicencio), kurš sarunā ar NPR atklāti atzīst, ka tas nav viegls uzdevums. Daudzu bērnu vecāki ir pārliecināti, ka bērnudārza apmeklējums nav obligāts - ja izdevies bērnu tur nogādāt, tad labi, bet, ja ne, arī nekas briesmīgs nav noticis.

Jo trūcīgāka ir ģimene, jo biežāk tā atrod kādu aizbildinājumu, kāpēc bērns nav ieradies uz nodarbībām. Zaida Aijala (Zaida Ayala), kura ieradusies bērnudārzā, lai paskaidrotu, kādēļ viņas dēls tik bieži kavē nodarbības, sarunā ar NPR saka: "Mēs dzīvojam diezgan tālu. Savas mašīnas man nav, bet sabiedriskā transporta cenas strauji pieaugušas - reizēm mums vienkārši nav naudas, lai dēlu aizvestu uz bērnudārzu". Citu bērnu vecāki aizbildinās ne tikai ar naudas, bet arī laika trūkumu, sakot, ka vienkāršāk bērnus atstāt vecvecāku uzraudzībā.

U. Villavisensio norāda, ka prakse ir apliecinājusi - pietiek ar vienu kavētu dienu, lai bērnam būtu nepieciešamas četras dienas iekavētā atgūšanai. Vienkārši aprēķināt - ja bērnudārznieks gada laikā neierodas uz nodarbībām vairāk nekā 30 dienas, viņam ir maz izredžu panākt savus vienaudžus. Tas, ka vienā grupiņā ir bērni, kuri apzinīgi apmeklē visas nodarbības, un regulāri kavētāji, apgrūtina arī skolotāju darbu, norāda speciālists. Viņš gan atzīst, ka panākt apmeklētības pieaugumu ir samērā grūti. Pat tie vecāki, kuri apzinās, ka, nevedot savu atvasi uz bērnudārzu, nodara bērnam kaitējumu, bieži vien tikai plāta rokas un apgalvo, ka tādi esot apstākļi, raksta NPR interneta mājaslapa.