PIESLĒDZIES E-KLASEI

Sestdiena, 2025. gada 10. maijs

Maija, Paija

5859.jpeg
Foto: pressmaster / 123RF
Vairākās Krievijas galvaspilsētas Maskavas skolās maijā tiks uzsākta programma, kuras mērķis ir palīdzēt skolēniem iegūt teorētiskās un praktiskās zināšanas, lai pārvietotos ar velosipēdu.

Sākotnēji apmācība tiks organizēta tajās skolās, kas atrodas pie parkiem vai citām vietām, kur var organizēt praktiskās nodarbības, taču plānots, ka skolēnus apmācīs pārvietoties arī pa ielām, raksta avīze Izvestija. Autovadītāji jau pauduši bažas, ka, ņemot vērā Maskavas intensīvo satiksmi, tas varētu būt bīstami.

Programmu sagatavojuši Maskavas transporta departamenta speciālisti. Tā paredz reizi nedēļā organizēt teorētiskās nodarbības - skolas, kuras piedalīsies projektā, jau informējušas, ka tās notiks klases audzināšanas stundu vai Dzīves drošības pamatu stundu ietvaros. Savukārt praktiskās nodarbības, kas tiks rīkotas skolu pagalmos vai parkos, ilgs 1,5 stundas un notiks jau pēc mācību stundām. No idejas iekļaut šo apmācību sporta jeb fizkultūras stundās, projekta autori apzināti atteikušies - pēc viņu domām velosipēdam ir jāasociējas nevis ar sporta inventāru, bet gan pilsētas transportu.

Izvestija vēsta, ka apmācībās, kuras vadīs speciāli sagatavoti instruktori, tiks ņemts vērā gan bērnu vecums, gan sagatavotības pakāpe. Skolēniem mācīs ceļa zīmju nozīmi un ceļu satiksmes noteikumus, viņi saņems informāciju par to, kā pareizi izmantot aizsargķiveres, atstarojošās vestes, velosipēdu slēdzenes un citu ekipējumu. Viņi mācīsies pareizi izmantot velosipēdu ātrumus, apgūs orientēšanās un maršruta plānošanas iemaņas, uzzinās, kā jārīkojas ārkārtas situācijās. Jaunāko klašu skolēniem velobraucēja iemaņu apgūšana tiks apvienota ar spēli - viņi varēs izdaiļot savas velosipēdistu ķiveres, izmantot aizraujošus palīglīdzekļus ceļa zīmju apgūšanā.

Laikraksta aptaujātie speciālisti uzslavējuši varasiestādes par nodomu popularizēt pārvietošanos ar velosipēdu, tomēr izteikuši bažas, ka projekts, kas ļoti skaisti izskatās uz papīra, Maskavas apstākļos var arī izgāzties. Pirmkārt, nav skaidrs, kā tiks iegādāti apmācībai nepieciešamie velosipēdi - ne jau katram Maskavas skolēnam ir savs divritenis. Skolotāja Tatjana Sučkova (Татьяна Сучкова) paudusi bažas, ka līdzekļu taupīšana nolūkā tiks iepirkti smagi un neērti velosipēdi, jo moderni spēkrati maksā pārāk dārgi. Tāpat viņa paudusi bažas par bērnu drošību, atgādinot, ka praktiskās nodarbības vadīs viens instruktors, kurš fiziski nevar paturēt acīs visu klasi, turklāt uz velosipēdiem. "Lielākā daļa autovadītāju pret velosipēdistiem, kuri brauc pa ceļu, izturas nicinoši. Pat parkos kājāmgājēji ne vienmēr ievēro velobraucēju celiņu marķējumu, meklē konfliktus ar riteņbraucējiem," viņa atgādinājusi.

Arī auto īpašnieku tiesiskās aizsardzības kolēģijas prezidents Viktors Travins (Виктор Травин) ir pārliecināts, ka pa ielām un ceļiem skolēniem ar velosipēdiem nevajadzētu braukāt pat instruktora pavadībā - pēc viņa domām, tas var novest pie ceļu satiksmes negadījumu skaita palielināšanās. V. Travins arī atgādinājis, ka pašlaik velosipēdistiem nav nepieciešamas braukšanas apliecības, bet par 16 gadiem jaunāki pusaudži ir atbrīvoti arī no administratīvās atbildības, tādēļ, diemžēl, var nesodīti pārkāpt ceļu satiksmes noteikumus.