PIESLĒDZIES E-KLASEI

Trešdiena, 2025. gada 07. maijs

Henriete, Henrijs, Jete, Enriko

8112.jpeg
Foto: erierika / 123RF
Francijas izglītības ministre Nadžata Vallo - Belkasema (Najat Vallaud-Belkacem) paziņojusi par reformām, kas lielākoties skars vidusskolēnus.

Pārmaiņas varētu tikt ieviestas sākot ar aiznākamo mācību gadu un. Vairākās intervijās ministre atzinusi, ka pašlaik vidējās izglītības sistēma darbojas neapmierinoši, raksta interneta ziņu vietne The Local.

Piemēram, intervijā laikrakstam Le Parisien N. Vallo - Belkasema atzinusi, ka skolēnu sekmes ar katru gadu kļūst aizvien sliktākas, bet sarunā ar radiostaciju Europe 1 viņa sacījusi: "Lielākā problēma Francijas vidusskolās ir tā, ka skolēniem tur ir garlaicīgi. Mums nepieciešams atmodināt viņos apetīti". To, ka pienācis beidzamais laiks pārmaiņām, sarunā ar The Local apstiprinājis arī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) eksperts izglītības jautājumos Ēriks Šarbonjē (Eric Charbonnier). Viņš norādījis, ka pašlaik esošā kārtība ļauj pienācīgu zināšanu līmeni sasniegt tikai aptuveni trešdaļai franču vidusskolēnu. 20% skolēnu skolā neiemācas gandrīz neko, un liela daļa no viņiem mācības pamet, bet atlikušajiem klājas, kā franči mēdz sacīt, šā un tā. Reizēm viņu sekmes ir apmierinošas vai pat labas, bet reizēm nākas palikt otrgadniekos, sacījis speciālists.

Ministre norādījusi, ka viens no reformu galvenajiem mērķiem ir palīdzēt tiem skolēniem, kuri zināšanu apguvē atpaliek no saviem klasesbiedriem. Plānots, ka četras vai piecas mācību stundas nedēļā tiks veltītas darbam nelielās grupās, kuru sastāvu skolotāji noteiks atkarībā no bērnu zināšanu līmeņa un tā, kurā no mācību priekšmetiem viņiem tās visvairāk nepieciešams uzlabot. The Local norāda, ka tas prasīs krietni lielāku pedagogu darba koordinēšanu, un pašlaik nav saprotams, kas to uzņemsies.

Otro svešvalodu turpmāk iecerēts sākt mācīt no piektās klases (12 līdz 13 gadus veciem skolēniem), kas ir gadu ātrāk, nekā pašlaik. Tiesa, The Local prognozē, ka sagaidāmas niknas diskusijas, uz kā rēķina šīs papildu mācību stundas ieviest - ļoti iespējams, ka skolās nāksies samazināt angļu valodas stundu skaitu un atteikties no bilingvālajām mācību stundām (tajās skolās, kur tādas ir). Skolotāju darbu ievērojami varētu sarežģīt arī vēl viens ministres nodoms - ieviest mācību stundas, kurās dažādi mācību priekšmeti tiktu skatīti vienotā kontekstā un skolēniem būtu iespējams teorētiskās zināšanas piemērot praksē. "Tas no skolotājiem varētu prasīt radikāli jaunu pieeju mācīšanai, un nav zināms, vai viņi par to būs priecīgi," norāda The Local. Tas gan noskaidrosies jau tuvāko nedēļu laikā, kad ministres izstrādāto plānu apspriedīs ar triju lielāko skolotāju arodbiedrību aktīvistiem. The Local ironizē, ka tikai pēc tam varēs spriest, kas no tā palicis pāri - pagaidām kritizēts netiek vienīgi ministres nodoms līdz 90 minūtēm pagarināt pusdienu starpbrīdi vidusskolēniem.