PIESLĒDZIES E-KLASEI

Otrdiena, 2025. gada 06. maijs

Didzis, Gaidis

8518.jpeg
Viskonsīnas štata Milvoki pilsētas Vokera pamatskolas skolēni ar zināmu neizpratni uztver jautājumu, kurā klasē viņi mācās. 

Ne jau tāpēc, ka to nezinātu, bet tāpēc, ka šajā skolā tas nav svarīgi. Uz konkrētām nodarbībām skolēni tiek grupēti nevis atkarībā no klases, kurā mācās, bet gan savām spējām un interesēm, raksta interneta ziņu vietne eschoolnews.com. Šādu kārtību atzinīgi vērtē gan skolēni, gan viņu vecāki, tomēr atzīstot - uzsākot mācības vidusskolā bērniem reizēm ir grūti pierast pie tradicionālās stundu norises kārtības.

Eschoolnews.com raksta, ka jaunā kārtība Vokera pamatskolā pastāv jau četrus gadus. Parasti grupās tiek apvienoti pirmo līdz trešo, kā arī ceturto un piekto klašu skolēni. Interneta ziņu vietne apraksta tipisku mācību stundu, kas sarīkota ceturtās un piektās klases grupām: "Skolēni, kuri sadalīti trīs aptuveni vienāda lieluma grupās, pulcējas ap saviem skolotājiem uz nelieliem grupu semināriem, tad izklīst pa plašo telpu, kas reiz pildīja bibliotēkas funkcijas, lai strādātu patstāvīgi". Ierasto solu milzīgajā klases telpā nav, toties ir gan nelieli galdiņi, gan dīvāni un laikrakstu galdiņi, gan soli, pie kuriem jāstāv kājās, gan paklāji un pat atpūtas krēsli. To izmantošana atkarīga no tā, kāds uzdevums konkrētajai grupai tobrīd pildāms. Skolēni mācību procesa laikā izmanto iPad (šāda ierīce piešķirta ikvienam), staigā pa telpu, kad nepieciešams pieiet konsultēties pie skolotājas, bet citos brīžos uzņemas iniciatīvu, veidojot darba grupu kopā ar vienaudžiem.

"Tas izskatās ļoti nestrukturēti, taču patiesībā tas tā nav," saka skolotāja Bridžeta Helversone (Bridget Halverson), kura norāda, ka vairāku skolotāju vienlaicīga strādāšana klases telpā prasa ļoti rūpīgu darba plānošanu. Ne jau velti viņu un Ketiju Čendleri (Cathy Chandler) atsevišķi kolēģi dēvē par Čelversoni (Chalverson), šādā veidā atzīstot, ka abas skolotājas ļoti lieliski prot sastrādāties. Citiem pedagogiem pie savdabīgās kārtības stundās gan esot grūti pierast, un skolā ir samērā liela kadru mainība.

Izglītības speciālists Džims Rokebovs (Jim Rickebaugh) uzsvēris, ka jaunā mācību sistēma nebūt nenozīmē tikai to, ka skolēni drīkst brīvāk pārvietoties pa klasi. Tā ir vērsta uz to, lai bērnus iesaistītu jēgpilnās sarunās, ko un kāpēc viņi mācās, lai viņi spētu izdarīt apzinātu izvēli attiecībā uz tālāko izglītību, raksta eschoolnews.com. Viena no Vokera pamatskolas tradīcijām ir katru mācību posmu noslēgt ar apspriedi par to, kas ticis apgūts.

Protams, ka arī Vokera pamatskolā neiztiek bez tradicionālajiem pārbaudījumiem (cita starpā tie nepieciešami, lai pareizi sadalītu skolēnus pa grupām) un to rezultāti liecina, ka zināšanu līmenis šīs skolas skolēniem nebūt nav zemāks kā tiem, kuri mācījušies tradicionālajās skolās. Bērnu vecāki uzskata skolu par progresīvu, un četru gadu laikā tajā apmācīto skolēnu skaits pieaudzis par 20%, pašlaik sasniedzot 425 skolēnus. Viņu lielākā daļa priecājas par nosacīto brīvību, ko pašlaik izbauda, tomēr vecākie jau sākuši saprast, ka drīz vien viņiem nāksies pāriet uz nākamā līmeņa skolām, kur šādas kārtības vēl nav, un, domājams, nebūs vēl tik drīz…