PIESLĒDZIES E-KLASEI

Trešdiena, 2025. gada 21. maijs

Akvelīna, Ernestīne, Ingmārs

5827.jpeg
Tas, ka bērni izmanto tehnoloģijas, ir pašsaprotama mūsdienu sastāvdaļa, ko nevar izskaust, tādēļ lietderīgāk ir zināt, kā bērns tās izmanto.

Mēs maksājam rēķinus tikai internetā, bez problēmām viedokli spējam noformulēt 140 Twitter zīmēs, uzturam profilus vairākos sociālajos tīklos, kuros varbūt pat rotājas ar mūsu iPhone spoguļattēlā uzņemtā bilde, un YouTube aprejam vecākus, kuri tur ievieto video ar saviem gadu vecajiem iPad meistariem. "Tehnoloģijas un bērni ir tabu tēma. Bet realitāte ir tāda, ka cilvēki pavada daudz laika pie televizora un datora. Ja vecāki to dara, tad arī bērni to darīs," stāsta sabiedriskās politikas centra Providus pētniece Linda Curika.

Tas, ka bērni izmanto tehnoloģijas, ir pašsaprotama mūsdienu sastāvdaļa, ko nevar izskaust. Ļoti iespējams, ka to darīt arī nav nepieciešams, jo pēdējā laikā tiek publicēti arvien vairāk pētījumu, kas apgāž līdz šim iesakņojušos uzskatu par tehnoloģiju negatīvo ietekmi uz bērnu rakstītprasmi, vēsta tehnoloģiju žurnāla Wired interneta versija Wired.com. Tomēr pašplūsmā palaist to nevajadzētu un vecākiem ir jāseko līdzi bērna gaitām tehnoloģiju pasaulē, vajadzības gadījumā arī jāierobežo, uzskata L. Curika. ASV dzīvojošā antropoloģe Karīna Vasiļevska-Dāsa, kurai ir arī profils Facebook, saviem bērniem šobrīd drīzāk tiecas iemācīt praktiskas iemaņas, nevis darbošanos ar tehnoloģijām, kuru rietumos viņiem var parādīt daudzi citi, vēsta laikraksts Diena.

Līdz šim lielākajā daļā pētījumu zinātnieki centušies izdibināt interneta komunikācijas sliktās puses, taču šobrīd pētnieku prātus sāk nodarbināt jautājums, vai patiesībā tehnoloģiju nodrošinātā nepārtrauktā saziņa neveicina ciešāku draudzību bērnu starpā, raksta laikraksta The New York Times interneta portāls Nytimes.com. Tiesa, konkrētas atbildes uz šo jautājumu nevienam pagaidām nav, un, iespējams, interneta komunikācija – tieši otrādi – cilvēkus padara noslēgtākus. Interneta tehnoloģiju portāls Wired.com jau pirms trim gadiem publicējis rakstu par pētījumu, kas pierāda, ka tehnoloģijas uzlabo skolēnu lasītprasmi.

Vecākiem L. Curika iesaka nevis noliegt, bet gan izmantot viņu bērnu iecienītās tehnoloģijas. "Vecākiem vislabāk ir būt tur un sekot līdzi, kas notiek. No tā, ka tu teiksi, ka tas ir nepieņemami, un aizliegsi tur pavadīt laiku, nekas nemainīsies. Bet, ja pats tur būsi un skaidrosi, kas ir pieņemami, lielāka iespēja, ka bērns tevi paklausīs," viņa saka. K. Vasiļevska-Dāsa uzskata, ka vismaz līdz zināmam vecumam vecāki var ierobežot to, cik daudz laika bērns pavada ar tehnoloģijām, ja paši no tām izvairās. Šī iemesla dēļ šobrīd viņai šķiet svarīgāk saviem bērniem iemācīt pazīt sēnes un savākt tējas.