PIESLĒDZIES E-KLASEI

Svētdiena, 2025. gada 04. maijs

Vijolīte, Viola, Vizbulīte

10108.jpeg
Foto: Publicitātes foto / VIAA.
Pastāv nopietna varbūtība, ka saistībā ar iespējamo datu viltošanu būs jāatdod Augstākās izglītības padomes (AIP) īstenotajā augstskolu studiju programmu izvērtēšanas projektā ieguldītie līdzekļi - aptuveni viens miljons latu.

Izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis par šo varbūtību jau informējis Ministru prezidentu Valdi Dombrovski. Šodien šis jautājums ar premjeru tikšot apspriests detalizētāk, tajā skaitā, par to, ko darīt ar augstkolu programmu vērtējumu un kā pret to attiekties. "Jā, tas ir smags zaudējums budžetam, bet mums ir svarīgi, lai lēmumi par augstskolām būtu izdarīti uz maksimāli kvalitatīva un nevainojama pamata," sacīja R. Ķīlis, piebilstot, ka šis projekts nav nevainojams, vēsta ziņu aģentūra LETA.

Pēc R. Ķīļa teiktā, projektā līdz pat 25% gadījumu ārvalstu ekspertu anketas dažādām programmām aizpildītas līdzīgi vai identiski, kas nav iespējams vai iespējams ar ļoti mazu varbūtību. Tāpat secināts, ka ārzemju eksperti aizbraukuši, neizpildot vai daļēji aizpildot anketas, proti, daļa anketas aizpildītas pēc viņu aizbraukšanas. Tāpat daļa anketas aizpildītas vēl pirms radīta datu bāze, kurās anketu datus ievadīt, un dati ievadītī ne tā kā aizpildītajās anketās.

"Tas mums liek domāt, ka dati, ko mēs pilnīgā pārliecībā, uzticoties autoratītvai organizācijai - AIP, izmanotojām, varētu nebūt kvalitatīvi. Arī lielākā daļa kritikas pārsvarā ir par datiem," skaidroja R. Ķīlis.

IZM plāno piesaistīt respektablu auditorfirmu, kas pārbaudīs projekta kvalitāti un izvērtēs rezultātu iegūšanas, ievadīšanas un apstrādes procesu. Tāpat tikšot aicināti talkā analītiķi, kas vērtēšot "pašu datu iespējas", proti, ko no tiem varot secināt. Tāpat būšot jāveic pārbaude IZM, kā veikta projekta pārraudzība visā tā garumā.

Ķīlis arī uzsvēra, ka līdz tam, kad tiks noskaidrots, kas īsti ir noticis, esot jānoliek malā projekta rezultāti, tajā skaitā, arī IZM analīze. Tāpat esot jāorganizē sarunas ar augstākās izglītības iestādēm par kvalitāti, pamatojoties uz tiem materiāliem, kas esot vairāk vai mazāk ticams.