PIESLĒDZIES E-KLASEI

Svētdiena, 2025. gada 18. maijs

Ēriks, Inese, Inesis

7363.jpeg
Foto: Publicitātes foto / www.likta.lv
Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) neplāno atsaukties veselības ministres Ingrīdas Circenes aicinājumam ieviest veselības mācību kā atsevišķu obligāto mācību priekšmetu.

IZM veselības izglītības jautājumu apguvi plāno pilnveidot integrētajā cilvēkdrošības kursā, kura izstrādi un pakāpenisku ieviešanu IZM nosaka valdības rīcības plāns līdz 2013.gada 1.decembrim, vēsta ziņu aģentūra LETA. IZM jautājumu par veselības mācības kā atsevišķu obligāto mācību priekšmeta ieviešanu ir izskatījusi vairākkārt. Apkopojot un analizējot esošo praksi, secināts, ka veselības izglītības jautājumi ir pilnvērtīgi iekļauti pamatizglītības mācību priekšmeta "Sociālās zinības" saturā.

Pašlaik mācību priekšmeta "Sociālās zinības" standarta saturā no 1.-9.klasei ir iekļautas veselības izglītības tēmas, kas dod iespēju skolēniem iegūt zināšanas, prasmes un attieksmes jautājumos par fizisko un garīgo drošību, veselīgu dzīvesveidu, spriedzi un tās pārvarēšanu, atkarības veidiem un līdzatkarību, augšanu, attīstību, attiecībām, dzimumizglītību.

Pamatprasībās mācību priekšmeta "Sociālās zinības" apguvei ir noteikts, ka, beidzot 3.klasi, skolēns, piemēram, zina, ka smēķēšana nelabvēlīgi ietekmē veselību un darbaspējas, atšķir savai veselībai drošu un nedrošu vidi, novērtē, cik svarīgi ir rūpēties par veselību, atšķir veselībai un videi draudzīgu un nedraudzīgu rīcību, zina par zāļu lomu veselības saglabāšanā un zāļu nekontrolētas lietošanas iespējamām sekām; zina par sadzīves ķīmisko līdzekļu un medikamentu iespējamo ietekmi uz veselību, prot izskaidrot, kāpēc jārūpējas par veselību.

Pabeidzot 6.klasi, skolēnam ir jāzina, kas ir apreibinošas vielas, jāizprot smēķēšanas, alkohola un narkotiku ietekme uz veselību un darbaspējām, jāspēj apzināties, ka cilvēks pats ir atbildīgs par savu veselību un drošību, zina, kā uzturs un fiziskā aktivitāte ietekmē veselību.

Savukārt mācību priekšmetā "Dabaszinības" skolēni no 1.-6.klasei apgūst tematus, piemēram, "Cilvēka orgānu sistēmas”: nervu sistēma, asinsrites sistēma, elpošanas sistēma, gremošanas orgānu sistēma, izvadsistēma, dzimumsistēma, balsta un kustību orgānu sistēma, par rentgena, ultravioletā un radioaktīvā starojuma ietekmi uz cilvēku.

Latvijā 2011./2012.mācību gadā darbojās 814 vispārizglītojošās dienas skolas, to starpā 37 sākumskolas, 354 pamatskolas un 362 vidusskolas un 61 speciālās izglītības iestāde. Valstī ir arī 25 vakara (maiņu) skolas un 72 valsts un pašvaldību profesionālās izglītības iestādes.