PIESLĒDZIES E-KLASEI

Ceturtdiena, 2024. gada 28. marts

Ginta, Gunda, Gunta

Kāpēc bērni pamet mūzikas skolas?
Kāpēc bērni pamet mūzikas skolas?
Foto: pexels
Mūzikas un mākslas skolas ir tās skolas, kas attīsta bērnu ne tikai muzikāli, bet vispārēji. Tās atver bērna dvēseli. To ieguldījums bērna attīstībā ir neatsverams. Diemžēl, realitāte rāda, ne visi bērni var pabeigt mūzikas skolas. Tām ir profesionālā ievirze. Tā ir kā otra skola papildus pamatizglītības skolas slodzei. Taču mūzika un māksla būtu nepieciešamas katra bērna attīstībai. Un ar to, kas ir skolā, ir par maz.

Katru gadu pie privātskolotājiem nonāk kāds bērns, kurš ir pametis mūzikas skolu. Skolotāja Iveta stāsta, ka šogad situācija paspilgtinājusies vēl vairāk un nu jau ir 2 pilnas darbdienas ar bērniem, kas savā laikā ir mācījušies mūzikas skolās. Privātskolotāji sajūtas kā plāksterītis, kam jāaiztaisa ciet sāpīti un jāatjauno interesi par mūziku.

Kad bērns grib pamest mūzikas skolu, privātskolotājam atskan mammas zvans: “Dariet kaut ko! Viņam / viņai vairs nepatīk spēlēt klavieres”, vai “Viņš atsakās iet uz mūzikas skolu”. Un tā katru gadu. Privātskolotājs kā plāksterītis mūzikas skolas atstātajai sāpei. Sadziedēt, atrisināt, lai bērns atkal atgūst vēlmi muzicēt. Ne vienmēr tas izdodas.

Šo bērnu vidū ir arī ļoti talantīgi bērni, kuri no mūzikas skolas baidās, jo negrib pazaudēt muzicēšanas prieku. Ir vecāki, kuri bērnus neved uz mūzikas skolu, jo savam bērnam to nenodarīs. Diezgan skarbi vārdi. Šī situācija ir jāmaina. Nav vairs tie laik Bet esošā situācija rāda, ka līdz galam joprojām kaut kas nav atrisināts.

Bieži bērniem, kas oamet mūzikas skolu, solfedžo ir bijis lielākais šķērslis, lai pabeigtu vai gribētu turpināt mācības mūzikas skolā. Lielākie klupšanas akmeņi, ar kuriem bērni saskaras solfedžo mācībā:

  • Koncentrēšanās grūtības
  • Dzirdes maņas neapzināšanās
  • Nenoturīga atmiņa

 

Taču šie paši zemūdens akmeņi visticamāk ir arī bērna izvēlētajā specialitātē, un solfedžo nebūt nav tas vienīgais “bubulis”. Diemžēl, praksē varam saskārties ar skolniekiem, kur skolotājs spītīgi nemaina bērnam skaņdarbu, lai gan bērns ir asarās to spēlējot. Tā nav jābūt. Tā radīsies tikai nepatika.

Lai iegūtu skaidrāku skatījumu, kāpēc daudzi bērni pamet mūzikas skolas, kādā vecumā, kas ir bijusi viņu sasāpējusī problēma, ir izveidota aptauja. Šīs aptaujas mērķis ir izvērtēt esošo situāciju Latvijas mūzikas skolās (gan pozitīvo, gan negatīvo), lai uzlabotu esošo situāciju.

Ir 2 veidu anketas:

1.anketa – paredzēta šī brīža esošajiem mūzikas skolas bērniem un vecākiem, lai izzinātu viņu domas un sajūtas, kā arī laicīgi novērstu iespējamos riskus.

2.anketa – absolventiem un tiem, kas pametuši mūzikas skolu, lai noskaidrotu viņu domas.

Aptaujas anketas pieejamas šeit.

Kristaps Brikmanis, kas ir aptaujas anketu autors, aicina atsaukties mūzikas skolu direktorus, pedagogus, mūzikas skolas absolventus, kā arī tos, kas kādreiz ir iesākuši studēt mūziku un nav pabeiguši.