“Tik jaukas un vērtīgas dāvanas mēs priecātos saņemt biežāk,” smaidot saka Ilmāra Gaiša Kokneses vidusskolas direktore Inese Saulīte, kuras vadītā skola datorus saņēma jau pagājušajā nedēļā. “Jaunie datori būs liels atbalsts gan attālinātā, gan ikdienas mācību procesa nodrošināšanā gan skolēniem, gan pedagogiem. Līdz šim skolēni izmantoja pavasarī ministrijas sagādātās planšetes, tagad tehnoloģiju klāsts vēl palielinās,” teic direktore, sakot ministrijai lielu paldies par sniegto atbalstu un novēlot, lai mums visiem kopā pēc iespējas ātrāk izdodas ierobežot vīrusa izplatību, jaunajā gadā atgriežoties ierastajā dzīves ritmā.
Latvijas pašvaldībām nogādāti solītie 6200 portatīvie datori
Arī Valmieras 5. vidusskolas direktore Rudīte Markus saka lielu paldies par Izglītības un zinātnes ministrijas rasto iespēju sagādāt skolai jaunus datorus. “Īpaši attālināto mācību laikā tas atslogos mācību darbu, jo ne visiem skolēniem mājās ir datori, turklāt daudziem ierīces ir salīdzinoši vecas. Ar piešķirtajiem 24 datoriem varētu nodrošināt gandrīz veselu klasi, bet mēs plānojam tos nodot vidusskolēniem, kuriem pavasarī bija piešķirtas planšetes, savukārt planšetes turpmāk lietos jaunāko klašu bērni,” stāsta direktore.
Savukārt Liepājas Līvupes pamatskolas - attīstības centra direktore Sarmīte Sidorova ir gandarīta, ka, sniedzot atbalstu vispārizglītojošajām skolām, netiek aizmirstas arī speciālās izglītības iestādes. “Esam ļoti, ļoti priecīgi par mūsu skolai piešķirtajiem datoriem – tā ir lieliska Ziemassvētku dāvana. Mūsu bērni ārkārtējās situācijas laikā mācās klātienē, un informācijas tehnoloģijas ikdienas darbā ir ļoti nepieciešamas. Jaunos datorus pēc ziemas brīvlaika lietos gan skolēni, gan pedagogi, un bērniem tā atkal būs iespēja apgūt jaunas prasmes,” saka direktore.
Lai uzlabotu skolu tehnoloģisko nodrošinājumu, tādējādi mazinot Covid-19 krīzes radītās negatīvās sekas izglītībā, šā gada augustā Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) rosināja valdību piešķirt 3,9 miljonus eiro portatīvo datoru iegādei skolām. Valdība šo priekšlikumu atbalstīja, septembra nogalē tika saņemts arī Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas akcepts un pēc Finanšu ministrijas rīkojuma par līdzekļu piešķiršanu ministrija varēja sākt iepirkuma procedūru. Datoru iegādē Eiropā kopumā šis bijis ļoti saspringts laiks Covid-19 diktētā lielā pieprasījuma dēl, un šie faktori ietekmēja gan datoru cenu, gan piegāžu termiņus. Taču IZM ir gandarīta, ka izdevies iekļauties plānotajos termiņos un līdz gada beigām, kā solīts, datoru piegādes pašvaldībām būs noslēgušās.
Lai datorus sadalītu vienmērīgi un atbilstoši skolēnu skaitam 7.-12.klasēs, skolas ir sagrupētas 20 grupās. Ar skolu sarakstu un saņemto datoru skaitu var iepazīties IZM tīmekļvietnē. Jāatgādina, ka šoreiz datorus saņēma tās pašvaldību skolas, kurās 7.-12. klašu grupā mācās vismaz 20 skolēnu un kuras nav iesaistījušās ES fondu projektā par vispārējās izglītības iestāžu mācību vides uzlabošanu. Šī projekta ietvaros daudzās skolās notiek vērienīgi atbalsta pasākumi, tajā skaitā, arī informācijas un komunikāciju tehnoloģiju risinājumu ieviešana un aprīkojuma iegāde, un līdz 2023. gada beigām plānots pilnībā modernizēt 100–115 pašvaldību skolas.
2020. gadā ir sākta pilnveidotā mācību satura īstenošana pamatizglītības un vidējās izglītības posmā, un arī mūsdienīgs informācijas un komunikāciju tehnoloģiju aprīkojums ir viens būtiskiem priekšnoteikumiem valsts izglītības standartos noteikto mērķu sasniegšanā. Izglītības un zinātnes ministrija uzsver, ka investīcijām mūsdienīgā izglītības sistēmā ir jābūt vienai no valsts galvenajām prioritātēm, un šo nepieciešamību vēl vairāk apliecināja Covid-19 pandēmijas rosinātās attālinātās mācības.
Jāatgādina, ka šā gada pavasarī, kad izglītības iestādes ļoti ātrā termiņā bija spiestas pāriet uz attālinātajām mācībām, ministrija veica skolu aptauju un kopā ar sadarbības partneriem sagādāja 5266 viedierīces - viedtālruņus un planšetes, kas daudzās ģimenēs nodrošināja iespēju bērniem pilnvērtīgi piedalīties attālinātajās mācībās.
Ministrija turpina darbu arī pie citiem risinājumiem, kas sekmēs izglītības iestāžu iespējas nodrošināt kvalitatīvu izglītību. Tā, šobrīd kopā ar sadarbības partneriem rit aktīvs darbs, lai palielinātu interneta datu pārraides iespējas tajās Latvijas skolās, kurās interneta jauda nav pietiekama.