PIESLĒDZIES E-KLASEI

Trešdiena, 2024. gada 28. februāris

Justs, Skaidra, Skaidrīte

8510.jpeg
Foto: bialasiewicz / 123RF
Jaunais pedagogu darba samaksas modelis nav ideālais iespējamais scenārijs, uzskata izglītības un zinātnes ministre Mārīte Seile.

Ministre vakar Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrības (LIZDA) padomes sēdē skaidroja, ka izstrādātais modelis ļaus pamatoti skaidrot pedagogu vajadzības, kā arī adekvāti salīdzināt pedagogu un citu profesiju pārstāvju situāciju kopējā valsts darba tirgū. Kā norādīja M. Seile, esot skaidrs, ka pagaidām modelis gan nespējot apmierināt visas pedagogu vajadzības, tomēr tas ļautu skaidrāk raudzīties uz pedagogu darba samaksas komponentēm un spriest par to, kas tajā trūkst vai ir papildināms.

Jaunais algu modelis būs principu kopums, caur kuru tiks skaidrots, kā tiek aprēķināta skolotāja alga, tāpat tas kalpos par pamatu jau konkrētām diskusijām, nevis tikai naudas pieprasījumam, norādīja ministre.

Modelim šogad būs nepieciešami 9,8 miljoni eiro, savukārt nākamajam gadam - 29,4 miljoni eiro. M. Seile uzsvēra, ka nepieciešamās summas ir izaicinošas, ņemot vērā valsts budžeta iespējas. Tāpat M. Seile norādīja, ka viņa ir diezgan skeptiska par lielākas summas, kas, iespējams, apmierinātu visas pedagogu vajadzības, piešķiršanu.

Pagaidām gan ministrei "neviens precīzi nav pateicis, ka naudas jaunajam modelim nebūs", līdz ar to darbs tiek turpināts, lai modeli varētu iesniegt valdībā un pieprasīt solīto finansējumu, informē ziņu aģentūra LETA.

Patlaban noteiktās "trepes" minimālajam un maksimālajam atalgojumam joprojām esot diskutējams jautājums, sacīja M. Seile, atbildot uz arodbiedrības pārstāvju bažām par to, ka, salīdzinot ar iepriekšējo piedāvājumu, alga par likmi nepilna mēneša laikā modeļa noteikumos samazinājusies pat par 60 eiro.

M. Seile skaidroja, ka, domājot par modeļa ieviešanas gaitu un termiņu, ir svarīgi, "vai mēs varam pavirzīties kaut par soli situācijas uzlabošanā, vai arī, saprotot, ka nebūs visa, nedarīt neko".

Ministre nesniedza konkrētu atbildi par to, vai, ieviešot jauno modeli, nevar rasties situācija, ka daži pedagogi varētu palikt bez darba. Saistībā ar to viņa norādīja, ka vienmēr jāņem vērā rūkošais izglītojamo skaits, kas ietekmē arī pedagogu skaitu.