PIESLĒDZIES E-KLASEI

Pirmdiena, 2024. gada 04. marts

Alise, Auce, Enija

10280.jpeg
Foto: vadimgozhda / 123RF
Būtu nepieciešams domāt par centralizētā eksāmena matemātikā diferencēšanu atkarībā no skolas tipa.

Par to ir pārliecināta Latvijas Matemātikas skolotāju apvienības prezidente Rudīte Andersone.

R.Andersone skaidroja, ka patlaban matemātikas eksāmens ir vienāds visiem skolēniem visos izglītības iestāžu tipos. Tas nozīmē, ka vienādu eksāmenu kārto gan, piemēram, skolēns, kas vidusskolā mācās matemātikas novirziena klasē, šo mācību priekšmetu nedēļā apgūstot sešas mācību stundas, gan arī profesionālās izglītības, vakarskolu audzēkņi, kuriem minēto matemātikas stundu skaits nedēļā ir teju divreiz mazāks.

Viņa norādīja, ka atšķirīgais mācību stundu skaits galu galā būtiski ietekmē zināšanas, kā arī eksāmenā uzrādīto rezultātu. R.Andersone nenoliedza, ka skolēnu vispārējais zināšanu līmenis krītas un tas vērojams arī, stājoties augstskolā.

"Eksāmenu diferencēšana būtu godīga attiecībā pret pašiem eksāmenu kārtotājiem. Būtu tikai pareizi, ja eksāmenā izglītojamajam tiktu prasīts atbilstoši tam, kas tika mācīts," sarunā ar ziņu aģentūru LETA sacīja R.Andersone.

Viņas ieskatā, šādam ierosinājumam jau sen vajadzēja būt Izglītības un zinātnes ministrijas darba kārtībā. Saprotot, ka diferencētu eksāmenu ieviešana sadārdzinātu pārbaudījumu izmaksas, R.Andersone skaidroja, ka krīzes laikā to nebūtu iespējams īstenot, tomēr tagad, kad valsts no krīzes atguvusies, par šo problemātiku būtu jādomā.

Tāpat asociācijas vadītāja skaidroja, ka patlaban centralizētajā eksāmenā ir ietverti nestandarta uzdevumi, kas pieprasa iegūto kompetenču pielietojumu. Tomēr kompetencēs balstītais mācību saturs vēl ir izstrādes procesā. Līdz ar to veidojas situācija, kad eksāmenā kompetenču pieeja ir ietverta, bet mācību procesā tā pašlaik parādās tikai daļēji.

Centralizētajā eksāmenā matemātikā 12.klases skolēniem šogad vidēji izdevies sasniegt tikai 36,2% rezultātu, liecina Valsts izglītības satura centra apkopotā informācija.

Šogad matemātikas eksāmenā vidēji valstī uzrādītais rezultāts, salīdzinot ar 2014./2015.mācību gadu, kad vidēji uzrādīts 43,6% rezultāts, krities par 7,4%.

Matemātikas eksāmenā šogad, tāpat kā pērn, uzrādīts zemākais rezultāts visu eksāmenu vidū.