PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2025. gada 09. maijs

Einārs, Ervīns, Klāvs

1796.png
Latvijā nepieciešams veikt grozījumus normatīvajos aktos, lai definētu, kas ir skolas pašpārvaldes, un jāizstrādā skolas pašpārvaldes paraugnolikums.

Pētījumā "Skolu un pirmsskolu pašpārvalžu darbības izvērtējums un ieteikumi efektivitātes uzlabošanai" tika atklātas divas galvenās problēmas - nepilnības normatīvajā regulējumā un vecāku līdzdalību bremzējošie faktori, piemēram, komunikācijas un informācijas trūkums, zināšanu un prasmju trūkums, birokrātija un sadarbības tīklu trūkums, vēsta ziņu aģentūra LETA.

Pētījumā secināts, ka nepieciešami grozījumi likumos, definējot padomdevējinstitūcijas - skolēnu padome, vecāku padome un pedagoģiskā padome - un nošķirot tās no izglītības iestādes pašpārvaldes. Tāpat nepieciešami normatīvo aktu grozījumi vai vadlīnijas, kurās ir precīzi definēta visu minēto institūciju vēlamā struktūra un sastāvs, kompetence, tiesības, pienākumi, atbildība un citi būtiski jautājumi, kā arī izstrādāts skolas pašpārvaldes paraugnolikums.

Izglītības un zinātnes ministrs Roberts Ķīlis izteica cerību, ka, arī beidzoties viņa pilnvarām, saglabāsies spēcīga vecāku līdzdalība mācību procesā. "Lai arī tā nav tik kliedzoša un spilgta kā planšetdatori visiem bērniem vai divu trešdaļu augstskolu apvienošana, tā, iespējams, ir visdziļākā reforma, kāda varētu būt izglītības sistēmā, jo nozīmīgs spēlētājs, kas līdz šim bija izstumts, ignorēts un tikai vietām uzklausīts, kļūst par pilnvērtīgu un vienu no nozīmīgākajiem noteicējiem skolā," teica R. Ķīlis. Pēc R. Ķīļa vārdiem, skolu pašpārvalžu jautājums ir centrālais, runājot par vecāku iesaisti izglītības procesā.

Ministrs solīja izmaiņas normatīvajos aktos nodrošināt pēc iespējas ātrāk - līdz 1.septembrim, lai vecāki varētu aktīvi iesaistīties skolu darbā.

Pētījuma autores arī pievērsušās skolu pašpārvalžu pozitīva tēla veidošanai. Pētījumā secināts, ka nepieciešams papildināt normatīvos aktus ar normu, nosakot izglītības iestādes vadītājam pienākumu nodrošināt izglītības iestādes pašpārvaldes darbību, šim mērķim paredzot noteiktu daļu no izglītības iestādes gada budžeta. Tādējādi tiktu nodrošināta motivācija darboties skolas pašpārvaldē, vienlaikus paaugstinot pašpārvaldes prestižu.