PIESLĒDZIES E-KLASEI

Trešdiena, 2025. gada 14. maijs

Aivita, Elfa, Elvita, Krišjānis

6583.jpeg
Foto: antonprado / 123RF
Ieviešot Latvijā duālās profesionālās izglītības sistēmu, lielākā problēma varētu būt to uzņēmumu skaits, kuri vēlēsies iesaistīties šajā sistēmā, piedāvājot prakses vietas.

Uzņēmumus iesaistīties sistēmā varētu ieinteresēt ar sociālo nodokli neapliekamas stipendijas, sacīja izglītības un zinātnes ministrs Vjačeslavs Dombrovskis.

Viņš skaidroja, ka prakses vietu piedāvājums būs atkarīgs no tā, kādas vajadzības pēc darbaspēka ir uzņēmumiem, un jautājums ir par to, cik liels ir to uzņēmumu skaits, kuri varētu iesaistīties šajā sistēmā. Ja šo uzņēmumu skaits nebūs liels, acīmredzot izveidosies situācija, ka ar prakses vietām varēs nodrošināt tikai, piemēram, kādus 10% no visiem tiem jauniešiem, kuri apsver iespēju iegūt profesionālo izglītību.

V. Dombrovskis sacīja, ka duālo izglītības sistēmu var panākt tikai ar ļoti plaša uzņēmumu loka dalību sistēmā. Vācijā šī sistēma tiek realizēta ar kameru starpniecību un sistēmā piedalās aptuveni pusmiljons uzņēmumu, jo dalība kamerās Vācijā uzņēmumiem ir obligāta. Latvijā uzņēmumu skaits ir starp 60 000 un 70 000, bet Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) biedri ir aptuveni 7000 līdz 8000 uzņēmumi. Pat ar nosacījumu, ka duālās izglītības sistēmā iesaistās visi LDDK un LTRK biedri, tas nav ne tuvu kopējam uzņēmumu skaitam.

"Tātad mums jāsper vai nu tāds drosmīgs solis kā Vācijā un jānosaka, ka dalība kamerās jeb asociācijās ir obligāta, vai arī jāizmēģina otrs variants - nodokļu stimuli attiecībā uz prakses vietām un stipendijām. Protams, jābūt stingriem nosacījumiem, jo Finanšu ministrijai noteikti radīsies bažas, vai tādējādi netiks dota iespēja izvairīties no nodokļu maksāšanas," sacīja ministrs.

Duālā profesionālā izglītība Latvijā var tikt ieviesta vairākos veidos. Viens no tiem ir elastīga mācību plāna veidošana atbilstoši profesijas specifikai, piemēram, teorētiskās mācības skolā un prakse uzņēmumā mijas pa dienām - divas dienas skolā, trīs dienas uzņēmumā, vai pa nedēļām - viena nedēļa skolā, viena uzņēmumā, vai arī pa mēnešiem - viens mēnesis skolā un viens uzņēmumā.

Vēl viens duālās izglītības elements ir sadarbība ar nozares uzņēmumiem, kas izpaužas kā līguma noslēgšana starp uzņēmumu un audzēkni, sākot mācību procesu. Mācekļa pienākums būtu šim uzņēmumam regulāri atskaitīties par mācību rezultātiem, vienlaikus viņam tiktu dotas tiesības īstenot praksi un kvalifikācijas praksi jeb darbu šajā uzņēmumā. Turklāt par darbu uzņēmumā būtu noteikta atlīdzība atbilstoši paveiktajam darbam un kvalitātei.