PIESLĒDZIES E-KLASEI

Piektdiena, 2025. gada 09. maijs

Einārs, Ervīns, Klāvs

10133.jpeg
Foto: bigandt / 123RF
Mācību iestādes, kas iekļuvušas skolu reitingu augšgalā, nenoliedzami izjūt gandarījumu par savu gozēšanos pirmajās vietās. Taču eksperti raugās skeptiski – lielākoties tie balstoties vienīgi uz dažu skolēnu sasniegumiem un pastāv bažas, ka skolas, neskatoties ne uz ko, var akli tiekties uz nonākšanu reitingu godalgotajās vietās.

Tikmēr vecāki savā nostājā ir kaut kur pa vidu starp abiem viedokļiem – labi, ka tādi reitingi tiek publicēti, taču uz viņiem vislabāk iedarbojas mārketings "no mutes mutē", vēsta laikraksts Diena.

"Mūsu reitings tiek sastādīts, lai sabiedrība zinātu, kurā skolā vecāki varētu laist talantīgus bērnus, lai šis talants labāk attīstītos," par Lielās pūces ceļojošo balvu, kas tiek piešķirta 1. vietas ieguvējiem Ata Kronvalda fonda izstrādātajā reitingā, stāsta fonda prezidents Henriks Danusēvičs. Balva, kas iedibināta 1989. gadā, skolas iedala divās grupās – lielās un mazās skolas atkarībā no skolēnu skaita vidusskolas klasēs.

Pērnajā mācību gadā Lielās pūces balvu kā ierasts ieguva Rīgas Valsts 1. ģimnāzija. "1. ģimnāzija nekad nav atdevusi balvu citiem," saka H. Danusēvičs. "Katrā ziņā skolai tas ir liels būtisks un likumsakarīgs darbs ar talantīgiem skolēniem. Tas ir skolēnu un skolotāju darba novērtējums," – tā 1. ģimnāzijas direktors Māris Brasla par stabilo turēšanos reitinga augšgalā. Ar vārdu "likumsakarīgs" viņš domā darbu ar audzēkņiem, nevis pašmērķīgu iekļūšanu reitingā. Siguldas Valsts ģimnāzijas direktors Vilnis Trupavnieks, kura vadītā skola reitingā ierindojas 2. vietā, nevilcinoties atzīst – skolotājiem un skolēniem tas ir liels morāls gandarījums. 

"Reitingi ir bāzēti uz dažu bērnu sasniegumiem. Tie ir nevis visas skolas, bet gan atsevišķu bērnu sasniegums," par šobrīd pastāvošajiem reitingiem saka Iespējamās misijas programmas attīstības vadītāja Zane Oliņa. Viņa norāda, ka reitings neņem vērā skolu radīto pievienoto vērtību, demogrāfiju un skolēnu iepriekšējās zināšanas. Pēdējais esot īpaši būtisks, jo pierādīts, ka jaunākajās klasēs ieliktais pamats ļoti būtiski ietekmē skolēnu zināšanas vēlāk. Taču reitingu augšgalā redzamas tās mācību iestādes, kas skaitās prestižas tieši vidējās izglītības iegūšanai, spilgtākais piemērs – Rīgas Valsts 1. ģimnāzija. Z. Oliņa uzskata, ka reitingi nav jāiznīcina kā kaitējoša nezāle, jo ir iespējams tos padarīt objektīvākus, piemēram, iekļaujot tajos jaunāko skolēnu diagnosticējošo darbu rezultātus.

"Vislabākais reitings tomēr ir no «no mutes mutē»,» uzskata Iespējamās misijas programmas attīstības vadītāja Zane Oliņa.

Reitings Lielā pūce:

Lielās skolas

1. Rīgas Valsts 1. ģimnāzija

2. Siguldas Valsts ģimnāzija

3. Rīgas 40. vidusskola

4. Rīgas Franču licejs

5. Daugavpils Krievu vidusskola licejs

6. Āgenskalna Valsts ģimnāzija

7. Rīgas Klasiskā ģimnāzija

8. Rīgas Zolitūdes ģimnāzija

9. Cēsu Valsts ģimnāzija

10. Preiļu Valsts ģimnāzija

Mazās skolas

1. Rīgas 41. vidusskola

2. Nautrēnu vidusskola

3. Vecumnieku vidusskola

4. Rīgas Herdera vidusskola

5. Daugavpils Saskaņas pamatskola

6. Engures vidusskola

7. Rēzeknes Valsts poļu ģimnāzija

8. Ventspils Centra pamatskola

9. Bikstu pamatskola

10. Jaunsilavas pamatskola