PIESLĒDZIES E-KLASEI

Svētdiena, 2024. gada 16. jūnijs

Justīne, Juta

6195.jpeg
Foto: 123RF
Šogad 37 izglītības iestādēs visā Latvijā konstatēti pārkāpumi saistībā ar valsts valodas nelietošanu atbilstoši prasībām, informēja Valsts valodas centrā (VVC).

VVC skaidroja, ka pārbaudes izglītības iestādēs tiek veiktas, balstoties uz saņemtajām sūdzībām, līdz ar to kopumā konstatēto pārkāpumu skaits, visticamāk, var neatspoguļot patieso situāciju skolās, par kurām nav saņemtas sūdzības.

17 pārkāpumi konstatēti Rīgas izglītības iestādēs - septiņas no tām ir pirmsskolas izglītības iestādes, informē aģentūra LETA. Vēl astoņas izglītības iestādes, kurās fiksēti pārkāpumi, ir Daugavpilī, divas - Ventspilī. Pārkāpumi konstatēti vēl desmit izglītības iestādēs citviet Latvijā.

2016.gadā valsts valodas lietojuma neatbilstība prasībām konstatēta 54 izglītības iestādēs, no kurām gandrīz puse bija bērnudārzi. Vairāk nekā trešdaļa jeb 20 izglītības iestādes, kurās VVC konstatēja pārkāpumus, bija Rīgā.

Kopumā nedaudzos gadījumos sūdzības saņemtas par vienu pedagogu vai skolas darbinieku, bet biežāk - par diviem un vairāk pedagogiem uzreiz vienā mācību iestādē, norādīja VVC, piebilstot, ka divu gadu laikā uz atkārtotu sūdzību pamata par vienu un to pašu skolu vai bērnudārzu veiktas valsts valodas lietojuma pārbaudes ne mazāk kā četrās mācību iestādēs.

Pārbaudēs, kurās konstatē valsts valodas lietojumu tuvu prasībām, vecākie inspektori nepiemēro administratīvo sodu, bet dod laiku četrus līdz sešus mēnešus latviešu valodas lietojuma uzlabošanai. Pēc tam notiek atkārtota pārbaude. Lielākajā daļā gadījumu valsts valodas lietojums ir uzlabots.

Ņemot vērā to, ka nav pieņemama situācija, ka valsts mācību iestādēs (arī privātās) skolotājs neprot un nelieto valsts valodu atbilstošā līmenī, netrūkst arī gadījumu, kad ir piemēroti administratīvie sodi, norāda VVC, skaidrojot, ka pedagogi tiek saukti pie administratīvās atbildības gadījumos, kad valsts valodas lietojums ir būtiski neatbilstošs prasībām.

Pieaugot VVC atvērtībai un sadarbībai ar sabiedrību, pieaug arī sabiedrības ieinteresētība valodas vides sakārtošanā mācību iestādēs, tādējādi arī saņemto iesniegumu skaits nesarūk, secināts centrā.

VVC periodiski, vismaz vienu reizi gadā, pēc savas iniciatīvas veic apjomīgas kontrolējošās pārbaudes atsevišķās izglītības iestādēs, uz kurām sadarbības ietvaros norādījis Izglītības kvalitātes valsts dienests kā uz iestādēm, kurās darbiniekiem ir problēmas ar valsts valodas lietojumu. Šādās pārbaudēs lielākā daļa VVC centra vecāko inspektoru vairākas darba dienas pēc kārtas vienlaicīgi dodas uz konkrētu izglītības iestādi un pārbauda iespējami vairāk pedagogu valsts valodas lietojumu.

Kā ziņots, atsevišķās Rīgas skolās pedagogu kolektīvos gandrīz nav ikdienā latviski runājošu skolotāju, secināts pētījumā "Optimālā vispārējās izglītības iestāžu tīkla modeļa izveide Latvijā".

Pētījuma gaitā arī apstiprinājusies informācija, ka, neraugoties uz Izglītības kvalitātes valsts dienesta un VVC pārbaudēs konstatētajiem pārkāpumiem, daudzās Rīgas skolās attieksme pret valsts valodas lietojumu mainās nepiedodami gausi, ko lielā mērā sekmē skolu dibinātājas - pašvaldības pasīvā attieksme šī jautājuma risināšanā.