PIESLĒDZIES E-KLASEI

Otrdiena, 2024. gada 28. maijs

Vilhelms, Vilis

“Stopify” – radoša ideja rezultējas 200 000 eiro atbalstā Ukrainas armijai
“Stopify” – radoša ideja rezultējas 200 000 eiro atbalstā Ukrainas armijai
Foto: Stopify
Sākoties karam Ukrainā, sabiedrībā bija vērojama trauksme, taču vēl vairāk – gluži neticama saliedētība, lai palīdzētu. Ar laiku baisās reportāžas no notikuma vietas kļuva par ikdienas norišu fonu, un, salīdzinot ar konflikta pirmajiem mēnešiem, cilvēku resursi un entuziasms jūtami saruka. Tomēr karš turpinās, un mūsu atbalsts ukraiņiem ir vēl svarīgāks nekā agrāk.

Redzot notiekošo, trīs komunikācijas nozares profesionāļi un labi draugi – Māris Upenieks, Mārcis Miķelsons-Germs un Miks Miķelsons – saprata, ka nevar palikt malā kā pasīvi ziņu seriāla vērotāji. No pamatdarba brīvajā laikā viņi sāka darbu pie idejas, kuras aizmetņi radās jau kara sākumā, un tapa “Stopify” – unikāls ziedojumu straumēšanas serviss Ukrainas bruņoto spēku atbalstam.

Sākotnēji neticamais kļuva iespējams, kad tapa skaidrs, ka arī citi šai vīzijai tic un ir gatavi pieslēgties un atbalstīt. Māris, Mārcis un Miks uzrunāja dažādu jomu ekspertus un potenciālos partnerus, pārliecināja tos par ideju, un drīz vien “Stopify” ieraudzīja dienas gaismu.

Šobrīd, nepilnu trīs mēnešu laikā kopš ziedojumu straumēšanas platformas pieteikšanas, to abonējuši vairāk nekā 5400 cilvēki no 45 valstīm. Kopā izdevies savākt jau vairāk nekā 200 000 eiro un nosūtīt pirmās palīdzības kravas uz frontes līniju. Ukrainas armijas 72. mehanizētās brigādes karavīri Ukrainas austrumos saņēma kvadriciklus, termovizorus, nakts redzamības monokļus, taktiskos cimdus, brilles un dronu. Citas apakšvienības – strāvas ģeneratorus un silto ziemas apģērbu. Pēdējā sūtījumā, kas nupat nonācis 49. kājnieku bataljonā “Карпатська Січ”, bija pikaps, kvadricikls, dīzeļģeneratori, droni, taktiskais aprīkojums un daudz citu Ukrainas armijai nepieciešamu lietu.

Par komandu

Māris Upenieks ir “Stopify” idejas autors un redzamākais virzītājs. Viņa ikdiena saistīta ar reklāmas nozari – ikdienā Māris strādā ar lielākajām Latvijas komunikācijas aģentūrām un paša klientiem kā neatkarīgs radošais direktors. Stāstot par projektu, viņš saka: “Šī doma radās, prātojot, kā varētu atkal modināt interesi ziedot. Mūsdienās kļuvis pašsaprotami abonēt straumēšanas servisus seriāliem un filmām, mēnesī par to maksājot skaitli pāris kafiju vērtībā. Aizdomājos: kā būtu, ja varētu “abonēt” kaut ko daudz svarīgāku – Eiropas brīvību un nākotni? Šī metafora ir arī mūsu servisa idejas pamatā – arī vizuāli tas atgādina tipisku straumēšanas servisu, taču tā vietā, lai izvēlētos seriālu, mūsu lietotājs var uzzināt par Ukrainas armijas vajadzībām un pieņemt lēmumu tās atbalstīt.”

Miks Miķelsons un Mārcis Miķelsons-Germs ir digitālās aģentūras “Cube” līdzdibinātāji un vadošie eksperti digitālo projektu jomā. Miks pie sava pirmā IT projekta – vārdu ģeneratora ģimenes kucēnam – strādāja jau 10 gadu vecumā. Šodien, sastopoties ar jauno realitāti kara ēnā, Miks saka: ““Stopify” realizācijā lielu uzmanību pievērsām tieši drošības aspektam – gan maksājumu caurspīdībai, vienkāršībai un uzticamībai, gan aizsardzībai pret potenciāliem kiberuzbrukumiem. Esam arī integrējuši labi zināmo, globālo maksājumu sistēmu “Stripe”, kas nodrošina, lai ziedojumi bez problēmām tiktu saņemti no jebkuras valsts.”

Viņa teiktajam pievienojas Mārcis: “Jāatzīmē arī darbs pie dizaina un lietotāja pieredzes. Īpaši piestrādājām pie satura, pārskatāmības un ērtuma – lai cilvēks var iepazīties un uzzināt informāciju par ziedošanas mērķiem, izvēlēties sava atbalsta apjomu un arī ar burtiski pāris klikšķiem izveidot savu abonementu. Lai to panāktu, veicām dažādus lietotāju testus, uzklausījām cilvēku atsauksmes un vietām arī kārtīgi parevidējām savus sākotnējos priekšstatus par to, kā šim pasākumam jāizskatās. Redzam arī, ka straumēšanas servisa vizuālā metafora palīdz ziņai izplatīties sociālajos tīklos. Kopumā, ņemot vērā, ka šis ir bezbudžeta projekts, rezultāts ir sanācis cienījams.”

Publicitates foto_Stopify.jpg

Partneru pienesums – neatsverams

Stāstot par “Stopify”, visi trīs draugi ir lakoniski. Māris Upenieks atzīst: “Ja brīdī, kad platformu pieteicām, šķita, ka lielākais darbs jau paveikts, izrādījās gluži pretēji. Tas bija jauns sākums daudzām darba stundām vēlos vakaros un brīvdienās – eksperimentējām un domājām idejas, kā piesaistīt jaunus abonentus no visas pasaules un attiecīgi – arī lielāku atbalstu Ukrainai. Mūsu izaugsme ir organiska, bez jebkāda budžeta reklāmām, tādēļ esam pateicīgi ikvienam medijam un platformai, kas mūs sadzird un bez atlīdzības palīdz plašāk daudzināt “Stopify” vārdu. Saku, ka esmu atguvis ticību cilvēcei – mūs atbalstīja visi lielākie digitālo ekrānu operatori, palīdzot sarūpēt ekspozīcijas arī Viļņā un Tallinā. Tāpat palīdzēja dažādi mediji, valodu tulki, influenceri un citi komunikācijas speciālisti. Bez viņiem tas viss nebūtu bijis iespējams.”

Par “Stopify”

Ziedojumu platforma “Stopify”, kas ļauj “abonēt” ikmēneša ziedojumu Ukrainas armijai, darbību uzsāka novembra sākumā. Platforma šobrīd pieejama lielākajās Eiropas valodās. Tajā ikviens no jebkuras vietas pasaulē var “straumēt” nelielu ikmēneša ziedojumu Ukrainas armijai – no nepilniem septiņiem eiro līdz jebkurai paša izvēlētai summai. Lai process būtu uzticams, jau sākotnēji tika piesaistīti vietnes stratēģiskie partneri – “Ziedot.lv” un Ukrainas vēstniecība Latvijā, kas nodrošina gan finanšu izlietojuma caurskatāmību, gan arī to, ka par ziedotajiem līdzekļiem tiek iegādāta tehnika, kas frontē šobrīd visvairāk nepieciešama.

Par ziedojumiem organizēto palīdzības kravu saturs tiek veidots saskaņā ar konkrētu nepieciešamību sarakstu no Ukrainas armijas, ko koordinē Ukrainas vēstniecība Latvijā. Līdzekļi tiek vākti tādiem mērķiem kā dronu, nakts redzamības ierīču, taktisko apavu un apģērbu, medicīnas preču, rāciju, kvadriciklu un tamlīdzīgu lietu iegādei. Par platformā saziedoto finansējumu netiek iegādāti ieroči un munīcija. “Stopify” automātiski izbeigs savu darbību Ukrainas uzvaras dienā vai dienā, kad tiks parakstīts miera līgums, kas balstīts Ukrainas nosacījumos.

Projekta idejas autors un radošais direktors ir Māris Upenieks, izstrādātājs – digitālā aģentūra “Cube”, stratēģiskie partneri – “Ziedot.lv” un Ukrainas vēstniecība Latvijā.

Ziedojumu straumēšana pieejama šeit.