Mārketings kļūst ļoti interesants kā joma, un tā nav tikai pārdošana. Tā pamatā ir attiecību veidošana ar klientiem, un jāatrod visdažādākie līdzekļi, kā viņus uzrunāt. Tā ir gan reklāma, gan pasākumi, gan interaktīvo sociālo mediju izmantošana. Darbs ir ļoti interesants, radošs, paver iespējas strādāt visdažādāko nozaru uzņēmumos, reklāmas, sabiedrisko attiecību aģentūrās. Latvijā mārketinga speciālisti iegūst plaša profila izglītību, bet citu valstu lielajās universitātēs tā mēdz būt ļoti segmentēta, piemēram, Maskavas Universitātē ir šaura specializācija – mārketings un reklāma masu medijos.
Vai gribi būt mārketinga speciālists?

Grūtākais ir ļoti liela slodze, darbs ir intensīvs, un tas jāorganizē tā, lai nepārdegtu. Bīstamākais ir nonākt rutīnā, teic Biznesa augstskolas Turība lektore un mārketinga speciāliste ar praktisku pieredzi Renāte Cāne. "Mārketinga speciālists ir ideju ģenerators, tā ir ļoti radoša profesija, sava veida māksla," stāsta sabiedrības Tilde mārketinga vadītāja Ilze Leimane.
Lai veiksmīgi darbotos šajā profesijā, labi jāzina valodas, jāpiemīt matemātiskai, analītiskai un stratēģiskai domāšanai, labām organizatora spējām, jāapgūst psiholoģija, jo darbs saistīts ar cilvēkiem, jāsaprot, kā tiks uztverta nodotā ziņa. Neiztikt bez labām komunikācijas spējām, ātras reakcijas, arī prasmes prezentēt idejas. Pamatā ir kolektīvs darbs, bet mārketinga speciālista uzdevums ir zinātnieku, programmētāju un citu speciālistu izgudrotos un radītos inovatīvos produktus veiksmīgi nodot patērētājiem. "Nedrīkst gulēt uz veciem lauriem, pastāvīgi jāiet laikam pa priekšu, jāzina, ko klienti vēlas, lai produktu un pakalpojumu pirktu atkal un atkal," I. Leimane stāsta. Lai izzinātu sabiedrības vēlmes, tiek rīkotas aptaujas, tendences tiek uztaustītas tirgus pētījumos. Jāapgūst un jāizmanto jaunākie komunikāciju kanāli, arī sociālie tīkli.
Mārketinga speciālista pienākumos ietilpst daudz vairāk nekā interneta un drukātās reklāmas maketu izdomāšana, kampaņu plānošana, sagatavošana, realizācija un to analīze. Galvenais – jāspēj ātri reaģēt uz izmaiņām, jaunām situācijām, jāzina, kā tās risināt, kā izmantot dažādās iespējas.
- Ko dara?
Reklamē uzņēmuma produktu vai pakalpojumu, veic tirgus izpēti un analīzi, prognozē tirgus izmaiņas un reaģē uz tām, pēta produkta mērķauditoriju, seko konkurentu aktivitātēm, tendencēm nozarē, izstrādā jaunas idejas un projektus, sadarbojas ar klientiem un medijiem.
- Kur mācās?
1. līmeņa augstākās profesionālās izglītības programmu Mārketinga un tirdzniecības speciālists var apgūt 2–2,5 gados Ekonomikas un kultūras augstskolā (pilna laika studijas – Ls 760 gadā), Alberta koledžā (budžeta vietas vai Ls 852 gadā), Biznesa vadības koledžā (nepilna laika studijas – Ls 890 gadā). Biznesa augstskolas Turība Uzņēmējdarbības vadības fakultātē tirgzinības un tirdzniecības speciālista profesija apgūstama nepilna laika studijās (Ls 970), iespējams studēt arī RPIVA (nepilna laika studijas, Ls 720),RTU Inženierekonomikas un vadības fakultātē (budžeta vietas vai Ls 850 pilna laika studijās). Prof. bakalaura grādu tirgzinībā var iegūt BA Turība Uzņēmējdarbības vadības fakultātē (pilna laika studijas – četri gadi, Ls 1370). Mārketinga pamatus apgūst, arī studējot LU Ekonomikas un vadības fakultātē, Vidzemes Augstskolas Biznesa vadības un ekonomikas fakultātē, RSEBAA u. c.
- Kur strādā?
Dažādu nozaru uzņēmumos, reklāmas, sabiedrisko attiecību u. c. aģentūrās.
- Cik pelna?
Atkarībā no uzņēmuma lieluma, nozares un jomas, kurā strādā, – no Ls 300 līdz vairākiem tūkstošiem latu mēnesī.