PIESLĒDZIES E-KLASEI

Svētdiena, 2025. gada 11. maijs

Karmena, Manfreds, Milda

5859.jpeg
Foto: pressmaster / 123RF
Britu raidsabiedrība BBC vēsta, ka valdība nolēmusi samērā strauji paplašināt jauna veida mācību iestāžu tīklu, un līdz nākamā gada septembrim tiks atvērtas vairāk nekā 40 skolas - darbnīcas.

To audzēkņiem - par 14 gadiem vecākiem skolēniem - papildu tradicionālajai skolu programmai būs iespējams apgūt dažādas praktiskas iemaņas un uzsākt darba gaitas. Programma paredz, ka tās realizēšanā aktīvi iesaistīsies uzņēmumi, kas ir ieinteresēti jaunu darbinieku sagatavošanā.

Pašlaik Anglijā jau ir atvērtas 16 šādas skolas, līdz nākamā mācību gada sākumam paredzēts ierīkot vēl 15, bet pēc tam gada laikā vēl 13 skolas. Interesi par to atvēršanu izrādījušas dažādu Anglijas reģionu vietējās varasiestādes un vairāk nekā 100 uzņēmumu, kuri sniegs praktisku palīdzību skolām. Kopumā paredzēts, ka tajās varēs mācīties 14 000 skolēnu. Skolu - darbnīcu fonda vadītājs Džefs Malgens (Geoff Mulgan) stāstījis, ka šīs skolas vēlas piesaistīt tos jauniešus, kuri neplāno mācīties universitātēs vai universitāšu tehniskajās koledžās, kas arī piedāvā arodizglītību, taču augstākā līmenī. Varētu sacīt, ka skolas paredzētas tiem, kuri apzinās, ka izglītība ir nepieciešama, taču tajā pašā laikā vēlas pēc iespējas ātrāk uzsākt darba gaitas.

Profesionālo skolu mācību programma ir atkarīga no vietējo varasiestāžu un uzņēmumu interesēm. Piemēram, Sauthemptonas skolā audzēkņiem būs iespējams apgūt kuģu būvēšanas pamatus, Lesteršīras skola specializēsies tūristus apkalpojošā personāla sagatavošanā, Hiligdonas skolā ar tādu pazīstamu kompāniju kā Accentureun PWC atbalstu tiks gatavoti grāmatvedības speciālisti, bet Austrumčešīras skolā lielākā uzmanība tiks pievērsta digitālajām tehnoloģijām, un tās audzēkņi praksi izies, piemēram, Mančestras lidostā.

Šāda skolu tīkla atbalstītāji uzskata, ka tas palīdzēs skolēniem iegūt noderīgas iemaņas un atrast darbu. Tomēr vairākas skolotāju arodbiedrības iebildušas, ka pēc šīm skolām nav nekādas vajadzības, jo tās piespiežot jauniešus pārāk agri izvēlēties savu dzīves ceļu. Tiek uzdots jautājums - kur, piemēram, darbu meklēs skolēns, kurš arodskolā apguvis kuģu būvēšanas iemaņas, bet vēlāk sapratis, ka šī nozare viņu tomēr neinteresē? Tādēļ skolotāju arodbiedrības uzskata, ka pareizāk būtu attīstīt tehniskās koledžas, kas nodrošina daudzpusīgāku izglītību.