PIESLĒDZIES E-KLASEI

Otrdiena, 2025. gada 06. maijs

Didzis, Gaidis

5953.jpeg
Organizācija Science Community Representing Education, kuras mērķis ir nodrošināt skolēnu interesi par dabaszinātnēm, ceļ trauksmi - daudzās valsts skolās trūkst aprīkojuma, lai skolēni varētu veikt praktiskos darbus.

Šo novērojumu apstiprinājuši bioloģijas, ķīmijas un fizikas skolotāji, savukārt izglītības ministrija apgalvojusi, ka noteikts finansējums praktisko darbu nodrošināšanai skolām ir piešķirts un tikai no to administrācijām atkarīgs, kā šī nauda tiek izlietota, vēsta britu raidkorporācijas BBC interneta mājaslapa.

"Praktiskā zinātne nebūt nav prioritāšu augšgalā, kad ir runa par skolu budžetu sadalīšanu," norādījusi Science Community Representing Education veiktā pētījuma autore, profesore Džūlija Bakingema (Julia Buckingham). Viņa stāstījusi, ka praktiskajiem un laboratorijas darbiem nepieciešamais aprīkojums vidusskolās nodrošināts par 70%, bet pamatskolās tikai par 46% - runa, protams, ir par valsts vai municipālajā pakļautībā esošajām skolām, nevis prestižām un dārgām privātajām izglītības iestādēm.

Vismaz piektajā daļā skolu ļoti nožēlojamā stāvoklī ir bioloģijas, fizikas un ķīmijas laboratorijas. Tās ir šauras, neērtas un to aprīkojums jau sen ir novecojis, stāstījusi Dž. Bakingema. Skolās trūkst ne tikai mikroskopu un citu sarežģītu ierīču, bet arī pavisam elementāru lietu, kas skolēniem nepieciešamas praktisko darbu pildīšanai. Piemēram, 40% fizikas skolotāju sūdzējušies, ka neesot pietiekami daudz magnētu, lai praktisko darbu vienlaicīgi varētu veikt visi klases skolēni. Nepietiekamā skaitā skolās ir arī termometri, mēģenes, cilvēku asinsspiediena mērītāji, hronometri, darba cimdi, brilles acu aizsargāšanai, elektrības pagarinātāji. "70% vidusskolu skolotāji un 37% pamatskolu skolotāji sūdzējušies, ka regulāri tērē savu naudu, lai iegādātos dažādu praktisko darbu veikšanai nepieciešamo aprīkojumu - protams, ka viņiem šos izdevumus kompensē tikai ļoti retos gadījumos," uzsvērusi Dž. Bakingema. Viņa arī piebildusi, ka rodas lielas šaubas par praktiskajiem darbiem atvēlētā finansējuma izmantošanu - noskaidrojies, ka aptuveni 28% budžeta skolas izmanto kopēšanas darbiem.