PIESLĒDZIES E-KLASEI

Ceturtdiena, 2025. gada 15. maijs

Airita, Arita, Sofija, Taiga

10181.jpeg
Foto: rh2010 / 123RF
Atsevišķos ASV skolu apgabalos jau ieviesta sistēma, kas paredz to, ka mācības skolās notiek tikai četras dienas nedēļā. 

Žurnāls US News & World Report noskaidrojis, ka vienīgais, ko pašlaik skaidri iespējams apgalvot - tas ļauj ieekonomēt finanses. Par to, kādu iespaidu saīsinātā mācību nedēļa atstātu uz skolēnu sekmēm, pagaidām esot pāragri spriest.

Kā piemērus US News & World Report min Gārfīldas skolu apgabalu Kolorādo štatā, kas uz saīsināto mācību nedēļu pārgāja pērn, un Hansena skolu apgabalu Aidaho štatā, kur šī sistēma tika ieviesta 2010. gadā. Gārfīldas skolu apgabala darbiniece Terēza Hemiltone (Theresa Hamilton) norādījusi, ka finansiālais ieguvums ir acīmredzams - gada laikā apgabals, kurā ir desmit skolu, ietaupījis aptuveni 480 000 dolāru jeb gandrīz 250 000 latu. "Lielākoties šie ietaupījumi ir uz tā rēķina, ka par vienu darba dienu mazāk ir autobusu šoferiem, ēdināšanas iestāžu darbiniekiem, kā arī citam apkalpojošajam personālam. Skolotājiem taču piektdiena joprojām ir darbdiena," stāstījusi T. Hemiltone.

Atzīstot, ka skolu apgabalu budžetu ekonomija ir svarīga, US News & World Report norāda, ka vēl būtiskāk ir tas, kādu iespaidu šī sistēma atstāj uz skolēnu zināšanu līmeni. Skolēniem nācies pierast pie tā, ka no pirmdienas līdz ceturtdienai viņiem stundu ir vairāk, bet mācību vielas apguve kļuvusi intensīvāka. T. Hemiltone gan uzsver, ka pēc pārbaudījumu rezultātiem, kas saņemti viena gada laikā, ir pāragri spriest par kādām tendencēm. "Pašlaik, ņemot vērā apgabala vidējos rādītājus, liekas, ka nekas daudz nav mainījies - skolēnu sekmes nedz būtiski uzlabojušās, nedz pasliktinājušās," viņa sacījusi. Līdzīgi ir arī Hansena skolu apgabalā. "Katrā klasē un skolā mēdz veidoties atšķirīgas situācijas. Ir ļoti grūti pateikt, vai līdz ar pāreju uz četru dienu mācību nedēļu mūsu sniegtās izglītības kvalitāte ir uzlabojusies vai pasliktinājusies," sacījis šī skolu apgabala vadītājs Deivs Bjornbergs (Dave Bjorneberg).

Abos skolu apgabalos dažādi tiek risināts skolotāju nodarbinātības jautājums piektdienās. Hansena skolu apgabalā reizi mēnesī skolotāji strādā ar tiem skolēniem, kuriem nepieciešama papildu palīdzība, bet pārējās piektdienas paredzētas viņu profesionālās kvalifikācijas paaugstināšanai. Savukārt Gārfildas skolu apgabalā uzsvars likts uz pašizglītošanos, semināru apmeklēšanu, sapulcēm ar kolēģiem. "Reizi mēnesi skolotājiem vispār nekas nav ieplānots, viņi šo laiku var izmantot pēc saviem ieskatiem," stāstījusi T. Hemiltone. US News & World Report raksta, ka skolotāji ir pietiekami noslogoti arī piektdienās, taču attiecībā uz skolēniem to nevarētu apgalvot. T. Hemiltone atzīst, ka šajā jomā tiešām ir daudz darāmā, taču jau izveidotas kopīgas programmas ar vietējo bibliotēku un citām iestādēm, kas ir gatavas skolēniem piedāvāt interesantus brīvā laika pavadīšanas veidus, lai viņiem nebūtu bezmērķīgi jādirn internetā vai jāklīst pa ielām.