PIESLĒDZIES E-KLASEI

Svētdiena, 2025. gada 04. maijs

Vijolīte, Viola, Vizbulīte

9248.jpeg
Foto: racorn / 123RF
2011. gadā Iespējamās misijas paspārnē tiek izveidots Direktoru klubs, un jau 70 Latvijas skolu direktori kļuvuši par aktīviem tā dalībniekiem. 

Tādējādi direktori pilnveido savas vadības kompetences un īsteno būtiskas iniciatīvas savās skolās.

Mainīties mērķtiecīgi un azartiski

„Iepazīstoties un savā skolā uzņemot Iespējamās misijas jaunos skolotājus, vērojot viņu interesanto un mūsdienīgo mācību metodiku, sapratu, ka man ir simpātiska un tuva Iespējamās misijas ideoloģija,” atzīst Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas direktore Ilze Vilkārse. „Iesaistoties Direktoru klubā, vēlējos to izbaudīt un pieredzēt.”

Darbošanos Iespējamās misijas Direktoru klubā Ilze Vilkārse raksturo ar atslēgas vārdiem – motivācija, mērķtiecīgums, pieredze, domubiedri un iedvesma. Klubā ir apvienota mūsdienās aktuālo līderības programmu, koučinga un pārmaiņu vadības metodika, iespēja uzklausīt izcilu nozaru uzņēmumu vadītāju un profesionāļu pieredzi.

„Tikšanās ar Latvijas veiksmīgu uzņēmumu speciālistiem mums dod iespēju iziet no savas ierastās izglītības vides un paraudzīties uz savu skolu kā uz attīstības krustcelēs stāvošu uzņēmumu, kurā darbojas tās pašas biznesa pasaulei raksturīgās likumsakarības,” Ilze Vilkārse stāsta. „Nereti uzņēmuma veiksmes stāstā vai pieredzē rodu atbildi uz manā skolā sasāpējušu vai neskaidru jautājumu. Viesošanās Draugiem.lv birojā nostiprināja pārliecību, ka skolas stratēģija, prioritāri attīstot skolēnos radošumu un pētnieciskās prasmes, ir neapšaubāms ieguldījums viņu veiksmīgākai karjerai. Tikšanās ar Latvijas Nacionālā Simfoniskā orķestra personāla vadītāju ļāva paskatīties uz savu skolotāju kolektīvu ar pavisam citām acīm. Iepazītās vadītāju harizmātiskās personības palīdz apzināties savu skolas direktora lomu, tās nozīmību un atbildību.”

Sev Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas direktore aktualizējusi daudzus sarežģītus skolas attīstībai nozīmīgus jautājumus – kā nedzīvot uz lauriem, bet mērķtiecīgi un azartiski mainīties? Kā visiem veltīt gaidīto uzmanību? Kā iedot skolotājiem to īpašo, ar ko viņi var lepoties?

Laimīgā loterijas biļete

Savukārt Valmieras Pārgaujas ģimnāzijas direktoreAgita Zariņa dalību Iespējamās misijasDirektoru klubā nosaukusi par savu laimīgo loterijas biļeti, ko viņa uzskata par savas profesionālās un cilvēciskās attīstības veiksmi. „Tā ir iespēja pilnveidoties, augt man kā iestādes vadītājai,” Agita Zariņa dalās pieredzē.  „Tā ir iespēja, ko nesniedz neviena cita organizācija vai iestāde, – katru mēnesi tikties ar savas nozares profesionāļiem (citiem direktoriem) un pārrunāt problēmas, iespējamos risinājumus. 

Iespējamā misija sniedz mums atbalstu. Vārds „atbalstīt” pašlaik nav populārs izglītības jomā ne no darba devēja, ne no sabiedrības vai atbildīgo institūciju puses. Tieši tāpēc ļoti augsti vērtēju Iespējamāsmisijas ieguldījumu ne tikai direktoru izglītošanā, bet arī izglītības nozares attīstībā vispār. Ieguvumu ir ārkārtīgi daudz: no Iespējamās misijas var mācīties jaunas, mūsdienīgas metodes, kā organizēt darbu klasē, sanāksmēs, diskusijās; no citu skolu direktoriem aizgūt labās prakses piemērus, dažādu situāciju risinājumus. Profesionālajai izaugsmei vērtīgas ir tikšanās ar dažādu nozaru speciālistiem. Tas ir tik interesanti saklausīt, ka jebkuras iestādes pamatlikumi, attiecības ir tas pats, kas pamatlietas skolā – darbinieku motivēšana, pārmaiņu un lēmumu pieņemšana, attīstības plānošana.” Tieši personālvadības jautājumi ir tie, kas Valmieras Pārgaujas ģimnāzijas direktori Agitu Zariņu visvairāk uzrunā šajās tikšanās reizēs, jo kļūt par vadītāju – tā ir nepārtraukta mācīšanās. Šīs tikšanās ar profesionāļiem sniedz kopības sajūtu, ka neesi savās domās un problēmās viens.

„Direktoru klubā darbojos jau trešo gadu. Ne tikai mācos, bet savas iniciatīvas realizēju arī ikdienas darbā. Daudz par iegūto stāstu vietniekiem, kolēģiem, vecākiem. Tā reize mēnesī Direktoru klubā man ir kā svaigs gaiss pēc ikdienas skrējiena, kā motivācija neapstāties, bet virzīt skolu uz pārmaiņām, uz mūsdienīgo, uz jauno, jo, manuprāt, visbīstamāk šīsdienas vidē ir apstāties pašapmierinājumā. Tas nav viegls izaicinājums, bet  aizraujošs un  interesants darbs, jo mēs katrs savam bērnam gribam labāko izglītību, ko sniedz labākais skolotājs labākajā skolā.”

Ikdienas darbs skolā ir tik smags un sarežģīts, turklāt dažbrīd draud apaugt ar rutīnu, – skolotāji un administrācija ļoti ātri var pārgurt un zaudēt optimismu. Tādos brīžos, šķiet, vieglāk ir sākt darīt tikai obligāto un nepieciešamo un visu, bez kā, šķiet, var iztikt, atlikt malā. Direktoru klubs ir Latvijas skolu vadītājiem kā dzinulis, lai labās idejas nenoslāptu mācību procesa mežonīgi ātrajā ritenī. Iespējamās misijas vadītāju uzmundrinājums, kolēģu direktoru labā pieredze palīdz no jauna neizgudrot riteni, nekāpt uz tiem pašiem grābekļiem un daudz mērķtiecīgāk īstenot savas ieceres.

Apzināt misiju un vērtības

Tukuma 2. vidusskolas direktoreAnita Locāne savā amatā ir tikai otro gadu un otro gadu darbojas arī Iespējamās misijas Direktoru klubā, kurkatramdirektoramtiek dots uzdevums izvirzīt savu pārmaiņu iniciatīvu, kas var tikt īstenota īsākā vai garākā laika posmā.  Anita Locāne ir pārliecināta, ka direktoram ir jābūt prasīgam un godīgam pret saviem kolēģiem un skolēniem un jādomā par to, lai skolā justos labi gan skolēni, gan skolotāji, gan tehniskais personāls. „Tāpat kā uzņēmumam ir svarīgi apzināties savu misiju un formulēt vērtības, arī skolai ir svarīgi apzināties savu misiju un vērtības, kuras vēlamies ieaudzināt savos bērnos,” viņa saka. „Mūsu skola Tukumā ir vienīgā, kur var mācīties no pirmās līdz 12. klasei, tāpēc mūsu misija ir – skola ikvienam, skola katram. Mūsu vērtību krātuvē ļoti svarīgas ir līdzdarbība, sadarbība un radošums. Atceros Direktoru kluba uzmundrinošo ekskursiju pie Draugiem.lv, kuru birojā sapratām, cik svarīgi būtu arī skolā visiem izveidot vienlīdzīgus darba apstākļus, komfortablu vidi. Tikšanās ar veiksmīgiem uzņēmējiem sniedz nenovērtējamu praktisko pieredzi, un arvien no Direktoru kluba dodos prom ar iedvesmu realizēt skolas vidē kādu noDviedajiem padomiem.”  Anita Locāne priecājas, ka, darbojoties Direktoru kluba organizētajās darba grupās, var uzzināt arī citu skolu kolēģu pieredzi un izjust viņu draudzīgo plecu.

Šā gada 5. novembrī Direktoru klubs sāka ceturto sezonu, kurā šogad piedalīsies 37 Latvijas skolu direktori, lai pilnveidotu savas vadības prasmes un stiprinātu skolu kapacitāti nodrošināt labāku mācību vidi skolēniem. Direktoru klubs ir vieta sadarbībai un labās prakses pārņemšanai no uzņēmumu vides, un iespēja dalīties ar praksi kolēģu starpā. Divu gadu laikā, apmeklējot Direktoru klubu, skolu vadītāji plāno un īsteno kādu būtisku pārmaiņu iniciatīvu savā mācību iestādē, dalās pieredzē ar citiem skolu vadītājiem un mācās no citu organizāciju pieredzes. Rīgas Juglas vidusskolas direktorei Aijai Mellei īpaši patīk darbs direktoru pieredzes apmaiņas grupās, kur direktori nokļūst tādā vidē, kur var brīvi runāt, jo tiekas ar saviem amata brāļiem. „Direktoru klubā un pieredzes grupās man ir tāda drošības sajūta, kādu es negūstu faktiski nekur citur,” ir pārliecināta Aija Melle.