Kad noskan zvans, skolēniem no angļu valodas jāpārslēdzas uz matemātiku vai no literatūras uz mūzikas nodarbībām. Filadelfijas Darbnīcas skolā (Workshop School), kuras specializācija ir zinātne, viss ir pavisam citādāk. Tur skolēni teju visu laiku ir aizņemti ar dažādu projektu jeb praktisko darbu realizēšanu, tās laikā visus priekšmetus apgūstot vienlaikus, vēsta ASV Nacionālā sabiedriskā radio (NPR) interneta mājaslapa.
Kādā skolā praktiskie darbi aizstāj mācību stundas

"Šajā skolā bērniem ir iespējas eksperimentēt, bet par pieļautām kļūdām viņus neviens negrasās sodīt," norāda NPR. Pēcpusdienās gan notiek tradicionālās angļu valodas un matemātikas stundas, bet rītos skolēniem ir divi 90 minūšu gari projektu bloki, kuru laikā tiek apgūtas visdažādākās iemaņas. NPR korespondentam bija iespēja novērot, kā devītās klases skolēni izgatavo saules bateriju paneļus, citā telpā vairāki skolēni no dažādām klasēm izstrādā zinātnisko pamatojumu tam, kā vienu no Filadelfijas ielām pārveidot par kājāmgājējiem draudzīgāku, bet trijās mehāniskajās darbnīcās norit darbs pie hibrīdautomašīnas izstrādāšanas. "Šī apmācības sistēma paredz, ka skolēni paši uzdot kādus praktiskas dabas jautājumus un pēc tam individuāli vai arī grupās meklē veidus, kā konkrēto problēmu risināt," raksta NPR mājaslapa.
Gandrīz visos projektos nepieciešamas zināšanas dažādās nozarēs. Skolotājs Frenkijs Bonilla (Frankie Bonilla) stāsta, ka pagājušajā mācību gadā vairāki skolēni viņa vadībā iekārtojuši skaņu ierakstu studiju. "Mēs to ierīkojām vietā, kur iepriekš bija sienas skapis," stāsta F. Bonilla, piebilstot, ka skolēniem nācies pašiem aplēst, no kādiem materiāliem izgatavot studijas sienas, lai tās nodrošinātu pietiekami labu skaņas izolāciju, pašiem domāt, kāda aparatūra būs nepieciešama un kā to pareizi izvietot. "Tur nācās likt lietā gan matemātiku, gan fiziku, gan citas eksaktās zinātnes, gan, protams, arī angļu valodu," stāsta skolotājs, uzsverot, ka projekts ar to nav beidzies - tagad skolēni mācās sacerēt, ierakstīt un producēt dziesmas.
Viens no skolas dibinātājiem Metjū Rigens (Matthew Riggan) uzsver, ka šajā mācību iestādē neviens skolēniem nepārmet viņu pieļautās kļūdas - ja vien viņi no tām mācās. "Mūsu skolēniem ir dota liela brīvība, taču vienlaikus viņiem arī jāuzņemas atbildība par darba organizēšanu un veikšanu. Te neviens citiem visu laiku nesaka priekšā, kas viņiem būtu jādara," skaidro M. Rigens. Hazizs Selfs (Haziz Self), kurš šogad beidza skolu un jau ir iestājies koledžā, uzsvēris, ka skolā viņš ieguvis ne tikai lieliskas zināšanas eksaktajās zinātnēs, bet arī sapratis - ja cilvēks kaut ko uzsācis darīt, tad, neraugoties uz kļūmēm un neveiksmēm, tas jānoved līdz galam.
Darbnīcas skola jau izpelnījusies atzinību valsts mērogā, kādā no savām uzrunām to kā piemēru citām mācību iestādēm minējis arī prezidents Baraks Obama (Barack Obama). Skolai piešķirti papildu līdzekļi attīstībai, kas ļaus palielināt skolēnu skaitu. Pērn skolā mācījās 90 bērnu, šogad viņu skaits pieaugs līdz 160, bet 2018. gadā tajā būs jau 500 skolēnu, vēsta NPR interneta mājaslapa.