PIESLĒDZIES E-KLASEI

Svētdiena, 2025. gada 04. maijs

Vijolīte, Viola, Vizbulīte

6966.jpeg
Foto: tomwang / 123RF
Gandrīz pusmiljonam pamatskolēnu Malaizijā nācies otrreiz kārtot svarīgu eksāmenu, jo izglītības ministrijas amatpersonas konstatējušas, ka notikusi tā jautājumu noplūde internetā. 

Tas, ka skolēniem bijis jācieš amatpersonu nolaidības dēļ, saniknojis vecākus, kuri kritizē ministriju gan par konkrēto starpgadījumu, gan situāciju izglītības jomā kopumā, raksta ziņu aģentūra AFP.

Gluži tāpat kā citās dienvidaustrumu Āzijas valstīs, arī Malaizijā skolēni jau no agras bērnības tiek radināti pie pārbaudījumiem. Eksāmens, kas jākārto, beidzot pamatskolu, tātad parasti 12 gadu vecumā, ir ļoti svarīgs. No tā rezultātiem ir atkarīgs, vai skolēns spēs izturēt konkursu, lai mācības turpinātu kādā no elitārajām valsts vidusskolām, vai pat iegūs stipendiju un varēs mācīties privātskolā. Taču skolēniem, kuri eksāmenu jau bija nokārtojuši septembrī un cerēja atpūsties, tika sagādāts nepatīkams pārsteigums - jautājumu noplūdes dēļ oktobra pirmajā nedēļā eksāmens tika atkārtots. "Baidos, ka šoreiz man vairs neies tik labi. Pēdējo nedēļu laikā neesmu varējusi labi izgulēties, arī apetītes nav," sarunā ar AFP prātīgi sacījusi 12 gadus vecā Dharmiršta Ramačandrana (Dharmishta Ramachandran). Gluži tāpat kā daudzi citi hinduistu bērni, viņa pirms eksāmena devusies uz templi, cenšoties izlūgties spēku un gudrību, taču tās drīzāk ir nodevas tradīcijai - bērni Malaizijā ātri tiek pieradināti pie tā, ka viņiem jāpaļaujas uz pašu spēkiem.

Malaizijas laikraksti vēstījuši, ka par eksāmenu rezultātu noplūdināšanu apcietināti aptuveni 10 cilvēku, lielākā daļa no kuriem esot skolotāji. Tas devis iespēju skolēnu vecākiem sūdzēties, ka viņu bērni kļuvuši par amatpersonu nekompetences upuriem, norādot, ka incidents ir vēl viena liecība tam, cik zemu kritusies izglītības kvalitāte. "Tā ir krīze, sarkanais kods. Ir ļoti skumji, ka valdība nespēj nodrošināt labu izglītību saviem pilsoņiem," sacījis Sivaramans Sabapati (Sivaraman Sabapathy), kura dēls arī bijis starp tiem, kuriem atkārtoti nācies piedalīties eksāmenā. Viņš atgādinājis, ka saskaņā ar standartizēto pārbaudījumu rezultātiem Malaizijas skolēni sekmju ziņā ir 52. vietā no 65 pasaules valstīm, bet reģionā sliktākas sekmes ir tikai Indonēzijas skolēniem. "Malaizijas universitātes pēdējo desmit gadu laikā slīd uz leju globālajos reitingos, bet darba devēji bieži kritizē to absolventu zināšanas," raksta AFP. Malaizija tradicionāli tikusi uzskatīta par valsti, kuras iedzīvotāji labi prot angļu valodu, taču nesenā Pasaules bankas ziņojumā norādīts, ka arī ar to nu jau ir problēmas.

Skolēnu vecāki sūdzējušies gan par nekvalificētiem skolotājiem, gan lielo kadru mainību skolās. Medijos bieži vien parādās vēstis, ka skolotāji savus pienākumus pilda negribīgi - bieži vien, lai nebūtu vairāk laika jāvelta nesekmīgiem skolēniem, viņiem tiek izlikta augstāka atzīme. Pretenzijas ir arī pret izglītības ministrijas nekonsekvenci. 2003. gadā tika pieņemts lēmums matemātiku un dabaszinātnes mācīt angļu valodā, bet nesen tas ticis atcelts.

Viedokļi par to, kas darāms, lai uzlabotu skolēnu zināšanu līmeni, atšķiras, taču lielāko kritiku izpelnījies izglītības ministrijas gadiem ilgi realizētais protekcionisms. Proti, labākajās skolās un universitātēs zināms skaits vietu ir rezervēts etniskajiem malajiešiem. Malaizijā ir lielas ķīniešu un indiešu minoritātes, taču šo kvotu dēļ pat ļoti talantīgiem bērniem reizēm nav iespēju turpināt mācības dzimtenē. Vairāki speciālisti norādījuši, ka tas novedis pie smadzeņuaizplūšanas. Malaizijas Politisko iniciatīvu centra vadītājs Lims Tekgī (Lim Teck Ghee) skaidrojis, ka šī kvotu sistēma darbojas arī skolotāju vidū, viņu darba pieteikumi allaž tiek izskatīti, ņemot vērā politisko lietderību, un tagad nākas par to maksāt savu cenu. "Manuprāt, lielākā problēma ir tā, ka izglītības ministrijas amatpersonas uzskata, ka tam jāaizstāv tikai malajiešu skolēnu un studentu intereses," norādījis Lims Tekgī.