PIESLĒDZIES E-KLASEI

Otrdiena, 2025. gada 06. maijs

Didzis, Gaidis

5867.jpeg
Foto: oksun70 / 123RF
Sākoties jaunajam mācību gadam aptuveni katrā piektajā Milvokī pilsētas skolā pie darba ķēries jauns direktors.

Līdzīga situācija ir arī citur ASV - kadru mainība skolu vadītāju amatos ir milzīga, turklāt tas īpaši attiecas uz reģioniem, kuros ekonomiskā situācija nav spīdoša, un vietējām varasiestādēm nav pietiekami daudz finansiālo līdzekļu, lai pienācīgi nodrošinātu skolu vajadzības, vēsta ASV Nacionālais sabiedriskais radio (NPR).

"Tas ir darbs, ko paveikt ir neiespējami," strikti saka Džūlija D'Amato (Julia D'Amato), kura desmit gadus nostrādājusi par kādas Milvokī vidusskolas direktori, bet šā gada pavasarī tomēr nolēmusi aiziet no darba. Viņa stāsta, ka ar katru gadu skolu direktoriem tiek uzkrauti aizvien jauni un jauni pienākumi, viņu atbildības sfēra pastāvīgi palielinās, turklāt skolu vadītāji ir atkarīgi arī no vietējo politiķu un skolu apgabalu pārvaldnieku kaprīzēm. "Direktoriem allaž nākas saskarties ar problēmām, kuras atrisināt nav viņu spēkos - nabadzīgo skolu apgabalu skaits turpina pieaugt. Piemēram, skolā, kurā es strādāju, mācījās bērni ar nopietnām veselības problēmām, taču mēs nekādi nespējām viņiem palīdzēt, jo viņu vecākiem nebija medicīniskās apdrošināšanas. Bija skolēni, kuriem nepieciešama psihologa palīdzība, taču mēs atkal bijām bezspēcīgi - resursu trūkuma dēļ," stāsta nu jau bijusī skolas direktore.

Skolu direktoriem nākas izjust pastāvīgu spiedienu arī skolēnu sekmju līmeņa dēļ, un izglītības speciālists Eds Fullers (Ed Fuller) norāda, ka veidojas apburtais loks - ja skolēnu sekmes nav īpaši augstas, skolā notiek direktora maiņa, bet jaunajam vadītājam bieži vien netiek dots pietiekami daudz laika, lai iejustos. "Mūsu pētījumi liecina, ka ideālā situācijā skolas direktoram ir jāpazīst skolēnu ģimenes, jāpazīst vietējā kopiena un, protams, labi jāpazīst paši skolēni. Viņam nepieciešams laiks, lai skolā izveidotu pozitīvu atmosfēru, kas ir balstīta uz zināšanu iegūšanu, taču straujā kadru mainība neļauj to sasniegt," skaidro E. Fullers. Viņš norāda, ka ļoti bieži direktora aiziešana nozīmē arī vairāku vadošo skolotāju aiziešanu no skolas. "Ja mēs nevaram skolu direktoriem maksāt vairāk (un lielākā daļa skolu apgabalu to nevar), mums vismaz būtu jāparūpējas par labāku darba vidi," vienīgo risinājumu saskata E. Fullers.