PIESLĒDZIES E-KLASEI

Otrdiena, 2025. gada 06. maijs

Didzis, Gaidis

8525.jpeg
Foto: racorn 123RF
Londonas Ekonomikas skolas (LSE) speciālistu veiktajā pētījumā noskaidrots, ka skolās, kur bērniem aizliegts izmantot mobilos tālruņus, skolēnu sekmes uzlabojas. 

Turklāt novērota likumsakarība - jo sliktāk iepriekš mācījies bērns, jo lielāks bijis viņa progress pēc aizlieguma ieviešanas. Laikraksts The Guardian raksta, ka zinātnieki aplēsuši - mobilo tālruņu aizliegums dod tādu pašu efektu kā piecas pilnvērtīgas papildu mācību dienas gadā.

Kopš 2007. gada pavasara Anglijā skolu administrācijām ir dotas tiesības pašām noteikt politiku attiecībā uz mobilo tālruņu izmantošanu. Dažviet skolēniem tos vispār nav atļauts ņemt līdzi uz skolu, citās mācību iestādēs skolotāji rūpīgi seko līdzi tam, lai tālruņi un citas elektroniskās ierīces būtu izslēgtas līdz ar mācību stundas sākumu, vēl citur tam nepievērš faktiski nekādu uzmanību. LSE pētnieki Ričards Mērfijs (Richard Murphy) un Luī Filips Belāns (Louis-Philippe Beland) analizējuši situāciju 91 Birmingemas, Londonas, Lesteras un Mančestras skolā, izpētot vairāk nekā 130 000 skolēnu pārbaudījumu rezultātus kopš 2001. gada un īpašu uzmanību pievēršot tam, kāda ir skolas mobilo tālruņu lietošanas politika.

Pētnieku secinājums ir nepārprotams - stājoties spēkā aizliegumam, skolēnu sekmju līmenis paaugstinās. Turklāt lielākais progress novērojams starp tiem bērniem, kuri iepriekš mācījušies diezgan slikti. R. Mērfijs to skaidro ar to, ka mobilo tālruņu vai citu elektronisko ierīču lietošana novērš skolēnu uzmanību no mācībām, un lielākais kārdinājums aiziet virtuālajā pasaulē esot tieši tiem skolēniem, kuri jau tāpat mācās slikti. R. Mērfijs gan uzsvēris, ka veiktajā pētījumā nav ņemts vērā neviens no tiem pozitīvajiem aspektiem, kādu elektronisko ierīču pareiza un pārdomāta lietošana var dot akadēmiskās izpētes procesa laikā.

The Guardian aptaujātie skolotāji izteikušies, ka pētījuma rezultāti pilnībā saskan ar viņu pašu novērojumiem.  "Ir milzum daudz pierādījumu, kas apliecina - lai kaut ko iemācītos, mums ir jāpievērš tam uzmanība. No daudziem pētījumiem izriet, ka izklaidīgiem cilvēkiem, vai tādiem, kuri vienlaikus dara vairākas lietas, ir grūtāk koncentrēties uz vienu uzdevumu," saka Londonas Ķēniņa Zālamana akadēmijas pētnieciskās nodaļas vadītāja Dēzija Kraistodulo (Daisy Christodoulou). Šajā skolā spēkā ir ļoti stingri elektronisko ierīču aizliegumi - ja skolēns tiek pieķerts otro reizi, ierīce tiek konfiscēta uz visiem laikiem, raksta The Guardian. Savukārt Volemforestas Raškofta fonda skolas direktora vietnieks Stjuarts Loks (Stuart Lock) piebildis, ka pilnīgs ierīču aizliegums atrisina vēl vienu problēmu - vairs netiek šķiests milzum daudz laika neauglīgās diskusijās, lai noskaidrotu vai skolēns viedtālruni stundas laikā izmantojis personīgām izklaidēm vai mācību darbam.