PIESLĒDZIES E-KLASEI

Sestdiena, 2025. gada 10. maijs

Maija, Paija

5859.jpeg
Foto: pressmaster / 123RF
ASV izglītības sistēma jau gadiem ilgi tiek kritizēta par to, ka skolās ir pārāk daudz pārbaudījumu jeb testu. 

Interneta ziņu vietne Takepart.com raksta, ka rekordists šajā ziņā ir Teksasas štats - lai sekmīgi pabeigtu vidusskolu, šīs pavalsts skolēniem jānokārto 15 dažādi standartizētie pārbaudījumi, turklāt, lai cerētu uz iestāšanos universitātē, tiem summējoties, jāsaņem noteikta atzīme. Tādēļ nav pārsteigums, ka tieši Teksasā kādai sabiedriskajai organizācijai, kurā apvienojušies skolēnu vecāki un juristi, izdevies panākt, ka štata likumdošanas sapulce skata likumprojektu par pārbaudījumu skaita samazināšanu.

Takepart.com raksta, ka šī likumprojekta liktenis izšķirsies līdz jūnija vidum, taču būtiski, ka iniciatīvu, kas paredz gadā rīkot ne vairāk kā piecus pārbaudījumus, jau atbalstījusi štata likumdošanas sapulces apakšpalāta un Senāta izglītības komisija. Ne mazāk svarīgi ir tas, ka arī sabiedriskā doma atbalsta pārmaiņas - par to liecina publikācijas lielākajos štata laikrakstos, kuros dominē viedoklis, ka standartizēto pārbaudījumu ir kļuvis par daudz, un vidusskolas pēdējo klašu skolēni visu mācību gadu ar to vien nodarbojas, kā gatavojas kārtējam testam.

To sarunā ar Takepart.com apstiprinājusi sabiedriskās organizācijas Teksasieši par jēgpilnu skolēnu vērtēšanu (Texans Advocating for Meaningful Student Assessment - TAMSA) līdere Dainīna Medžšera (Dineen Majcher), kura pēc izglītības ir juriste. Aktīviste stāsta, ka bijusi šokēta, kad viņas meita sākusi mācīties vidusskolā, bet skolotāji jau pirmajā tikšanās reizē ar vecākiem paziņojuši - bērniem nebūs laika nodarboties ar interesantu projektu realizēšanu, jo viņiem jāgatavojas pārbaudījumam. "Bet mēs taču nevēlamies, lai mūsu bērni skolā iemācītos tikai lieliski nokārtot pārbaudījumus. Mēs gribam, lai viņi būtu zinātkāri, aizrautīgi, izrādītu interesi par mācībām. Mēs vēlamies, lai viņi skolā atrastu kādu kaislību, kurai sekot," skaidrojusi D. Medžšera.

Viņa stāsta, ka neesot bijis sarežģīti atrast domubiedrus, jo līdzīgs viedoklis ir daudziem skolēnu vecākiem. Savukārt juridiskā izglītība palīdzējusi sagatavot likumprojektu, kas tagad nonācis līdz izskatīšanai štata likumdošanas sapulcē. Takepart.com uzsver, ka TAMSA, iespējams, ir organizācija, kurai līdz šim izdevies sasniegt visvairāk, taču līdzīgas skolēnu vecāku apvienības ir izveidotas daudzos ASV štatos. Zīmīgi, ka to paustajām idejām aizvien biežāk piekrīt arī skolotāji. "Standartizētajiem pārbaudījumiem, protams, ir sava loma, lai vērtētu skolu efektivitāti, taču nav pareizi, ka mūsdienās tie kļuvuši par vienīgo vērtējuma kritēriju, turklāt pārāk bieži izrādās, ka pārbaudījumi nemaz nav vērsti uz to, lai skolēns iegūtu tās zināšanas, kas viņam palīdzēs kaut ko vairāk sasniegt dzīvē," atzinusi Amerikāņu skolotāju federācijas (ATF) vadītāja Rendija Veingārtena (Randy Weingarten).