PIESLĒDZIES E-KLASEI

Svētdiena, 2025. gada 04. maijs

Vijolīte, Viola, Vizbulīte

6974.jpeg
Foto: stockbroker / 123RF
Lielbritānijā veiktā skolēnu vecāku aptauja liecina - daudzi no viņiem ir noraizējušies, ka interneta sociālie tīkli novērš bērnu uzmanību no mājasdarbu pildīšanas, taču viņi arī saprot, ka internets ir nepieciešams mājasdarbu pildīšanai. 

Tajā pašā laikā interneta atslēgšana nav risinājums, jo skolēni apgalvo, ka pieeja tam nepieciešama, lai tiktu galā ar mājasdarbiem, raksta britu raidkorporācijas BBC interneta mājaslapa. Universāla risinājuma šai problēmai nav, taču speciālisti iesaka vecākiem nenovest diskusijas līdz konfliktam un apelēt pie tā, ka skolēni jau paši ir gana pieauguši, lai spētu kontrolēt, kā pavada laiku internetā.

Kompānija Webtrate aptaujājusi vairāk nekā 2000 cilvēku, kuri audzina 11 līdz 16 gadus vecus skolēnus. 70% no aptaujātajiem pauduši pārliecību, ka sociālie tīkli novērš pusaudžu uzmanību no mājasdarbu pildīšanas. Tajā pašā laikā 63% vecāku uzskata, ka viedtālruņu vai planšetdatoru konfiscēšana uz mājasdarbu pildīšanas laiku nav iespējama, bet 56% domā, ka interneta filtru uzstādīšana sabojās viņu attiecības ar bērniem.

"Mana meita apgalvo, ka pieeja internetam viņai ir nepieciešama, lai izpildītu mājasdarbu. Taču es regulāri redzu, ka viņa pie datora nevis mācās, bet gan sazinās ar saviem draugiem sociālajos tīklos," problēmas būtību skaidrojusi 15 gadus vecās Ellijas (Elly) māmiņa. Kāda cita skolēna tētis norādījis: "Reiz uzņēmu laiku - no divām stundām, ko viņš pavadīja pie datora, tikai 20 minūtes tika veltītas mājasdarba pildīšanai, pārējā laikā viņš blandījās pa tīmekli. Taču, kad es atslēdzu pieeju internetam, sākās dusmu lēkme". Līdzīgi gadījies arī kādas 12 gadus vecas skolnieces māmiņai, kuras meita burtiski pieteikusi streiku. "Viņa sēdēja pie galda, klusēja un neko nedarīja, kamēr internets atkal netika pieslēgts," stāstījusi sieviete.

14 gadus vecās Olīvija (Olivia) un Klaudija (Claudia), kuras mācās Brodstēras Čārlza Dikensa skolā un paralēli darbojas BBC skolu reportieru programmā, atzīst, ka internets un sociālie tīkli mēdz novērst arī viņu uzmanību no mācīšanās.  "Man gan neliekas, ka būtu pareizi atslēgt pieeju internetam, man tā ir nepieciešama, lai tiktu galā ar mājasdarbiem. Labāks risinājums būtu uz laiku bloķēt sociālos tīklus," saka Olīvija. Viņas draudzene Klaudija piebilst, ka vecāki reizēm viņai mēdz konfiscēt elektroniskās ierīces vai ierobežot laiku, kas tiek pavadīts internetā, ja redz, ka meitene nepavisam nevēlas mācīties. "Taču man šķiet, ka visiedarbīgākā šajos gadījumos ir pašdisciplīna, kad skolēns pats vēlas pierādīt, ka jau ir nobriedis un spēj koncentrēties galvenajam," viņa saka.

Līdzīgās domās ir arī viena no skolēnu vecākiem paredzētās interneta vietnes Netmums dibinātājām Šivana Frīgarda (Siobhan Freegard). Viņa norāda, ka elektronisko ierīču konfiscēšana vai interneta pieejas ierobežošana liecina par totālu uzticēšanās un saprašanās trūkumu attiecībās starp skolēniem un viņu vecākiem. Š. Frīgarda uzskata, ka problēma jārisina dialoga ceļā, turklāt atgādina, ka principā tā nav jauna - pirms pārdesmit gadiem skolēnu vecāki sūrojās, ka bērniem koncentrēties mājasdarbu veikšanai traucē skaļi ieslēgtā mūzika vai starp mācību grāmatas lapām paslēptais komikss. "Turklāt ir arī tādi bērni, kuru uzmanību uz ilgu laiku var novērst pat pa sienu rāpojošs zirneklis," piebildusi Š. Frīgarda.