PIESLĒDZIES E-KLASEI

Svētdiena, 2025. gada 04. maijs

Vijolīte, Viola, Vizbulīte

10108.jpeg
Foto: Publicitātes foto / VIAA.
Slinkums, pašorganizācijas prasmju trūkums, pārslodze, studijas savienojot ar darba gaitām, darbu rakstīšana tikai ķeksīša pēc – šos aspektus apsprieda diskusijā Plaģiātisms studiju procesā.

Kā iespējamie risinājumi plaģiātisma mazināšanā tiek minēta vaininieku publiska kaunināšana, vienam otra nosūdzēšana, nepieciešamība augstskolām studentus izglītot par pareizu atsauču likšanu, kā arī veikt skaidrojošu darbu, kas vispār ir plaģiāts, vēsta laikraksts Neatkarīgā Rīta Avīze.

"Latvijas augstskolās plaģiātisma jautājums ar katru gadu kļūst arvien aktuālāks. Par spīti tam, ka plaģiāta atklāšanas gadījumā students var tikt izslēgts no augstskolas bez tiesībām tur atgriezties, daudzi vēl joprojām uzdod cita darbu par savējo," uzsver Biznesa augstskolas Turība Studējošo pašpārvaldes Akadēmiskā virziena vadītāja Dagnija Dumbrovska.

"Katru gadu manā redzeslokā nonāk vismaz viens diplomdarbs, kas acīmredzami ir plaģiāts, tāpat plaģiāts ir atrodams arī darbos, kas top studiju laikā. Pērn Turības Juridiskajā fakultātē ieviesām praksi, ka pieķertais students tiek izsaukts uz katedru un viņš rakstiski atzīst, ka ir iesniedzis plaģiātu. Atbilstoši studiju nolikumam, ja viņš tiks pieķerts atkārtoti, viņu no augstskolas atskaitīs," stāsta Turības Tiesību zinātnes katedras vadītājs, lektors Kristaps Ābelis.

Viņš uzskata, ka jāmaina ir studentu attieksme, "proti, šobrīd iesniedzot plaģiātu, students bezmaz vai lepojas ar to, spītīgi cenšoties iegalvot, ka tas ir viņa oriģināldarbs. Par to būtu jākaunas un pārējiem studentiem jānosoda. Viens no iespējamiem risinājumiem būtu publiskā kaunināšana, piemēram, ja students ir pieķerts, viņa vārds, uzvārds tiktu publicēts augstskolas mājas lapā, lai visi redz", uzsver K. Ābelis. Viņš teic, ka, piemēram, ASV plaģiātisma izskaušanā ļoti aktīvi iesaistās paši studenti – viņi augstskolu informē par kursabiedra negodīgo rīcību.

"Vieni diplomdarba rakstīšanai veltījuši aptuveni pusgadu, citi pāris dienas, pārkopējot citu cilvēku jau gatavos darbus, bet izlaidumā visi (ja nav pieķerti) saņem diplomu un startē darba tirgū," norāda K. Ābelis. Stučīšanas ideja diskusijas laikā gan neguva studentu atbalstu, viņi tomēr labāk vēlējās izmantot citu pieeju – motivēt cits citu rakstīt pašiem, atbalstīt morāli un ar padomu.