Savulaik tās bija ar grāmatām piekrautas klusas un samērā garlaicīgas telpas, bet pašlaik kļuvušas par sadarbības centriem, kuros skolotāji kopā ar bibliotekāriem cenšas palīdzēt skolēniem attīstīt tehnoloģiskās iemaņas un izvērtēt digitālo informāciju, raksta interneta ziņu vietne Eschoolnews.com.
Kādām jābūt skolu bibliotēkām digitālajā ērā?

"Veiksmīga sadarbība starp skolotājiem un bibliotekāriem ir svarīga XXI gadsimta izglītības sistēmas pazīme," uzsver Eschoolnews.com. Interneta ziņu vietne atsaucas uz pēdējā desmitgadē veiktajiem pētījumiem, kas liecina - tajās skolās, kur šāda sadarbība tiek realizēta, kur bibliotekāri ir pietiekami profesionāli, bērnu sekmes lasīšanā ir augstākas, neatkarīgi no sociālekonomiskās vides un citiem apstākļiem. Kādā no pētījumiem, kas desmit gadu garumā veikts divās Filadelfijas priekšpilsētās, noskaidrojies, ka tiem bērniem, kuriem mājās nav brīvas pieejas datoram, ir ļoti svarīgi, lai tāda būtu skolas bibliotēkā. "Ja bērniem ir iespēja brīvi lietot datoru, viņi ātri iemācās salīdzināt informāciju, izvērtēt to, un noderīgāko izmantot savā apmācībā. Savukārt tiem, kuriem šāda pieeja nav bijusi, ir sarežģīti adekvāti novērtēt internetā atrasto informāciju," raksta Eschoolnews.com.
Portāls īpaši uzsver, ka skolotājiem un bibliotekāriem nepieciešams sadarboties, lai nodrošinātu to, ka skolēniem tiek sniegtas iespējami kvalitatīvākas zināšanas. Šeit rodas viena no problēmām, jo mūsdienās bibliotekāri nereti ir sagatavoti profesionālāk, nekā sākumklašu skolotāji, taču pedagogi joprojām nespēj pieņemt to, ka viņiem nepieciešama bibliotekāru palīdzība.
Gluži tāpat kā skolotāju un bibliotekāru sadarbības modelis, mainās arī bibliotēkas resursu koncepcija. Reti kurā skolas bibliotēkā skolēni tagad strādā ar drukātiem uzziņas materiāliem, piemēram, enciklopēdijām - tā vietā tiek izmantoti digitālie resursi. Daudzviet, kur to atļauj skolu apgabala rocība, bibliotēkas ir apgādātas arī ar iespaidīgām elektronisko grāmatu kolekcijām. Piemēram, Aijovas štata Van Mīteras skolā jau gadu tiek izmantota elektronisko grāmatu platforma MackinVIA, kas nodrošina pieeju aptuveni 900 elektroniskajām grāmatām. "Tā ir tik vienkārša, ka ar to darboties var pat bērnudārza audzēkņi," saka bibliotekāre un tehnoloģiju speciāliste Šenona Millere (Shannon Miller), piebilstot, ka sistēma ļauj vienu un to pašu elektronisko grāmatu vienlaikus lasīt vairākiem skolēniem. Tāpat bērniem ir iespēja veidot pašiem savu virtuālo bibliotēku - skolas bibliotēka iespējams izmantot ne tikai skolas datorus, bet arī visdažādākās personīgās digitālās ierīces. "Izrādās, ka šāda iespēja skolēniem šķiet aizraujoša - nereti viņi izvēlas tādas grāmatas, kuras mājās, visticamāk nebūtu lasījuši," stāsta Š. Millere.
Eschoolnews.com norāda, ka eksistē dažādas elektronisko grāmatu kolekcijas un platformas, kas tiek piedāvātas skolu bibliotēkām. Tiesa, tie ir maksas pakalpojumi. Piemēram par Lerner Publishing’s Brain Hive 3000 elektronisko grāmatu lielās kolekcijas izmantošanu skolas apgabals maksā 1 dolāru par katru reizi, kad kāds atver grāmatas digitālo kopiju.