Pasaules medijpratības un informācijpratības nedēļas mērķis ir veicināt medijpratības un informācijpratības attīstību, lai uzlabotu cilvēku kritiskās domāšanas prasmes informācijas, mediju un tehnoloģiju jautājumos, kā arī sekmēt pilsonisko līdzdalību, pašizpausmi, ekonomisko attīstību un cīņu ar dezinformāciju.

Kopš pandēmijas sākuma 2020. gada martā visā pasaulē, tostarp Latvijā, dezinformācija ir kļuvusi par būtisku izaicinājumu cīņā ar Covid-19, tāpēc ne velti Pasaules Veselības organizācija (PVO) ir atzinusi, ka visai pasaulei nākas stāties pretī arī “infodēmijai”.

Reaģējot uz maldinošas informācijas izplatīšanos, Kembridžas Universitāte ir izstrādājusi tiešsaistes spēli “Go Viral!”, kas balstīta uz zinātnisku teoriju par “apsteidzošo atspēkošanu” (pre-bunking) jeb “vakcinēšanu pret dezinformāciju” (inocculation). Tās mērķis ir veicināt spēles spēlētāju un visas sabiedrības izturētspēju pret dezinformāciju un maldinošu informāciju.

Plaši akadēmiskie pētījumi par dezinformācijas “vakcinācijas teoriju” (1.)  ir pierādījuši, ka cilvēku iepazīstināšana ar metodēm, ko izmanto viltus ziņu izplatīšanai sociālajos medijos, palielina viņu spēju identificēt un turpmāk ignorēt nepatiesu informāciju. Kembridžas Universitātes pētnieki ir atklājuši, ka vienas “vakcinācijas” spēles izspēlēšana samazina spēlētājos viltus ziņu ticamību vidēji par 21%, un šī noturība saglabājas līdz 3 mēnešiem (2.).

“Go Viral!” spēle latviešu valodā bez maksas ir pieejama šeit un lietojama “desktop” vai mobilajā versijā. Latviešu valoda ir 12. valoda, kurā tulkots zinātnieku radītais izglītojošais tiešsaistes rīks, un “Go Viral!” tiek izmantots vairākās valstīs pasaulē, piemēram, Francijā, Vācijā, Itālijā, Čehijā, Igaunijā un citviet.

Atsauces:

1.  Long-term effectiveness of inoculation against misinformation: Three longitudinal experiments. - PsycNET (apa.org)
2.  Cambridge game ‘pre-bunks’ coronavirus conspiracies

 

Reklāmraksts